Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Annonsörsavtalet uppsagt!

Publicerad: 12 december 2008, 11:04

Avtalet sa en sak, verkligheten en annan. TV-kanalerna och Sveriges Annonsörer säger nu upp sitt annonsörsavtal som reglerar mediebyråersättningen. – Vi har gemensamt kommit fram till att avtalet tappat i laga kraft med tanke på kanalernas inställning, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.


Anders Ericsson. Foto: Resumé.

Branschens så kallade samsynsdokument, avtalet som bland annat reglerar hur mediebyråersättningen ska regleras, har sagts upp.

Det skedde muntligen när parterna träffades under gårdagen.
– Uppsägningen är ömsesidig, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Samsynsdokument har gällt sedan 1998. Men höstens stora debatt om hur mediebyråersättningen ska fördelas mellan annonsörer och mediebyråer har också inneburit att avtalets existensberättigande ifrågasatts allt kraftigare.

Kanalerna har bland annat föreslagit att en sex-procentig ersättning ska fördelas jämnt mellan annonsör och mediebyrå.

Sveriges Annonsörer, med Anders Ericson i spetsen, har protesterat; bland annat med hänvisning till just samsynsdokumentet.

– Det är inget bråk som ligger bakom. Vi har gemensamt kommit fram till att avtalet tappat i laga kraft med tanke på kanalernas inställning.

Nu stundar nya förhandlingar.

– Vi kommer så snabbt som möjligt arbeta fram ett nytt avtal som ska börja från och med nästa år, säger Anders Ericson.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.