Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Annonsras för danska tidningar

Publicerad: 29 september 2010, 05:38

Annonsintäkterna fortsätter att rasa i Danmark. Värst är det för de tryckta dagstidningarna som nu har lika stor marknadsandel som digitala medier.


Det är Dansk Oplagskontrol som presenterat siffror för annonsomsättningen i Danmark under första halvåret.

Det är ingen munter läsning. Intäkterna backade totalt med 2 procent under årets första sex månader. Sämst går det för facktidskrifter och dagstidningar på papper. Samtidigt ökar internet och nu flåsar inte de digitala medierna dagstidningarna i nacken längre utan har bitit sig fast i nacken. Båda medieslagen har nu 19 procent av den totala annonsmarknaden.

Vid samma tid förra året var det dagstidningarna hade störst marknadsandel med 21 procent. Nu är det tv som tagit över ledarrollen. Störst andel har tv och på näst störst marknadsandel har veckotidningarna.

Totalt omsatte den danska annonsmarknaden 6,2 miljarder kronor, 5,08 miljarder danska kronor, under första halvåret.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.