Media
Annonsras för Talentum i Sverige
Publicerad: 12 februari 2009, 21:46
Finländska förlaget Talentum avslutade 2008 med ett svagt fjärde kvartal, i synnerhet i Sverige.
Annonsförsäljningen i Sverige sjönk 28 procent.
PW
Peter Willebrand
En vikande annonsmarknad i fjärde kvartalet slår mot Talentums marginaler på helåret.
Omsättningen för helåret ökade visserligen knappt 5 procent till 93,4 miljoner euro, men marginalen sjönk från 15,6 procent till 12,3 procent.
Svenska delen som bland annat innefattar Ny Teknik, Affärsvärlden och Dagens Media speglar utvecklingen i stort, men annonstappet var betydligt större i Sverige än i Finland under fjärde kvartalet: 28 procent i Sverige mot 9 procent i Finland.
Även en svagare krona slår mot resultatet.
Många av titlarna i förlaget har starkt fokus mot platsannonsering, vilket gör förlaget extra känsligt när arbetsmarknaden nu kyls av.
Enligt bokslutet ser förlaget fortsatt kärvt på 2009 och kommer att styra över affärerna allt mer mot prenumeration.