Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Annonsras för Talentum i Sverige

Publicerad: 12 Februari 2009, 21:46

Finländska förlaget Talentum avslutade 2008 med ett svagt fjärde kvartal, i synnerhet i Sverige. Annonsförsäljningen i Sverige sjönk 28 procent.


Ämnen i artikeln:

Talentum

En vikande annonsmarknad i fjärde kvartalet slår mot Talentums marginaler på helåret.
Omsättningen för helåret ökade visserligen knappt 5 procent till 93,4 miljoner euro, men marginalen sjönk från 15,6 procent till 12,3 procent.

Svenska delen som bland annat innefattar Ny Teknik, Affärsvärlden och Dagens Media speglar  utvecklingen i stort, men annonstappet var betydligt större i Sverige än i Finland under fjärde kvartalet: 28 procent i Sverige mot 9 procent i Finland.

Även en svagare krona slår mot resultatet.

Många av titlarna i förlaget har starkt fokus mot platsannonsering, vilket gör förlaget extra känsligt när arbetsmarknaden nu kyls av.
Enligt bokslutet ser förlaget fortsatt kärvt på 2009  och kommer att styra över affärerna allt mer mot prenumeration.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Talentum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.