Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Annonsraset som skakar Bonnier

Publicerad: 11 Juli 2008, 09:35

Magasinsmarknaden dyker i USA. Ned åtta procent andra kvartalet, skriver New York Times.


Bonniers drygt ettåriga amerikanska magasinsäventyr, via köpet av Time Inc, kunde ha fått en gynnsammare start.

Annonsmarknaden för magasin föll 8 procent andra kvartalet, enligt en rapport från Publishers Information Bureau.

Mest faller annonsmarknaden för fordon och datorer, något man har gemensamt med den svenska marknaden.

Utpräglade kvinnotitlar, som till exempel Cosmopolitan, tar också mycket stryk.

Magasin med inriktning på lyx, resor och heminredning klarar fallet bäst, flera av dem redovisar ökad packningsgrad.

En tröst i eländet är att magasinen verkar klara sig bättre än dagstidningar, som tappade 10 procent under samma tid. Amerikanska analytiker förklarar det bland annat med att dagstidningarna tappar fler läsare till nätet.

IRM:s prognos för magasinsmarkanden i Sverige 2008 är att den kommer att öka med 2-5 procent.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.