Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Annonssamarbetet Svea läggs ner

Publicerad: 30 November 2015, 11:37

Staffan Lönner, vd på Citypaketet, berättar om beslutet att lägga ned Svea.

Foto: Johan Andersson

Citypaketet avslutar samarbetet med Mediekompaniet angående annonspaketet Svea. ”När jag analyserar mina bokningar, då är inte Svea med”, säger Staffan Lönner, vd Citypaketet.


Ämnen i artikeln:

Linda ForsbergStaffan LönnerCitypaketetMediekompanietSveaAnnons

Svea har varit morgonpressens gemensamma annonspaket. Här har företag kunnat annonsera i över 80 prenumererade morgontidningar och på så sätt nå över fem miljoner. Från den 1 januari 2016 kommer det inte längre gå att annonsera via Svea.

Enligt Citypaketets vd Staffan Lönner är beslutet odramatiskt.
– Som det ser ut idag så är vårt erbjudande Citypaketet med print och digitalt en del av hela mediemixen. Vi kan tydligt se att våra annonsörer köper oss betydligt mer flexiblare och vill kunna välja fritt från titlar. Är det något som är på väg ner så måste man plocka bort det, säger han till Resumé och fortsätter:

– När jag analyserar hur mina bokningar och offerter ser ut, då är inte Svea med.

Han poängterar att det inte är ett defensivt beslut.
– Tvärtom. Citypaketet har fler annonsörer i år än förra året, om än med något lägre omsättning.

Får personer gå till följd av det avbrutna samarbetet?
– Nej. Det är DN, GP, Sydsvenskan och MK:s säljare som har sålt paketet.

Kan ni komma att återuppta samarbete med Mediekompaniet i framtiden?
– Det ska man absolut inte stänga någon dörr för – det är ingen schism i detta beslut. Vi har en bra relation med Mediekompaniet idag, säger Staffan Lönner.

Mediekompaniets vd Anders Sjösten säger i en pressrelease att de nu utvecklar Svea vidare:
– Inom Mediekompaniet är vi övertygade om att vi gör annonsörernas liv både enklare och mer effektivt genom att samverka med en tydlig part istället för flera fragmentiserade enheter. Vi ser detta som en möjlighet till nysatsning, en ny spännande fas där vi dessutom kan addera ett starkt digitalt erbjudande, säger han.

Linda Forsberg, försäljningsdirektör Stampen, tog den 18 november över som styrelseordförande i Citypaketet.

Citypaketet säljer åt Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan. Mediekompaniet säljer åt svenska lokaltidningar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.