Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Annonsuppgång för Veckorevyn

Publicerad: 23 oktober 2011, 06:47

Bonnier-tidningen Veckorevyn sänker utgivningstakten från tvåveckorstidning till månadstidning. Men annonsförsäljningen pekar uppåt och tidningen har redan slagit årets budget med åtta procent.


Chefredaktören Linda Öhrn.  Foto: Ivan da Silva och Greenpix.

Resume.se har tidigare skrivit att Veckorevyn sänker takten i print och går ner till månadsutgivning. Men det finns ljusglimtar.

Veckorevyn har redan slagit 2011 års budget med åtta procent. Redan nu i oktober har tidningen sålt annonser för nio procent mer än fjolårets utfall. Och första utgåvan med månadsutgivning (nummer 23)
landade långt över budgeterad förväntan, berättar chefredaktören Linda Öhrn.

Hur går det för VeckoRevyn tycker du?
– VeckoRevyn är det största och starkaste varumärket i sitt segment. Tidningen har flest läsare och sajten flest besökare. 

Tidskriftskonsulten Olle Lidbom sa tidigare i höstas att allt pekar nedåt för VeckoRevyn i print. Kommentar?
– Jag har stora förhoppningar på VeckoRevyn i sin nya månadskostym. Där kan vi ge vår målgrupp mer innehåll och mer inspiration samtidigt som våra annonsörer får synas i ett lyxigare format.

Hur möter ni framtiden på era olika plattformar?
– Fortsätter att satsa på webben och på nya affärer – till exempel i mobilen. Sedan jobbar vi såklart även vidare Blog Awards.

Nöjd med året hittills?
– Absolut. Jag tror jag måste säga att höjdpunkten var när vi stod i Kista Galleria och arrangerade Blog Awards för 60 000 besökare.

Varför sänker ni utgivningstakten egentligen?
– För att man som tvåveckorstidning inte längre kan hålla uppe tempot mot webbens snabbhet. 
Därför känns det naturligt att utveckla pappersmagasinet till att bli en produkt med mer läsning och fler sidor som ska räcka länge. Webben blir ännu mer den snabba kanalen där vi är riktigt dagsaktuella.

Hur blir nya Veckorevyn?
– Nya VeckoRevyn har en lyxigare känsla och mer läsning. Läsaren får mer att sätta tänderna i – både inspirations- och innehållsmässigt. 

– Tidningen innehåller liksom tidigare en kvalitativ journalistik, där VeckoRevyn står på den unga kvinnans sida. Vi tar hennes problem, intressen och frågor på allvar – både genom artiklar och kampanjer. Det som särskiljer VeckoRevyn från sina konkurrenter är den svenska förankringen med en övervägande del egenproducerat material – och alltid en svensk profil på omslaget.

Hur är det att vara chefredaktör för VeckoRevyn?
– Mycket att göra – men världens roligaste jobb!

Veckorevyn backade i Orvestos senaste räckvidsmätning med 7 procent till 173 000 läsare. Upplagan för helåret 2010 dalade med 1 400 exemplar till 43 200 ex.

Veckorevyn.se har drygt 100 000 unika besökare i veckan (105 022 v.41).

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.