Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Anställningsstopp på Bonnier

Publicerad: 12 november 2008, 12:47

Ett tecken i tiden. Bonnier Tidskrifter inför anställningsstopp. – Vi gör det som en förberedande åtgärd inför kärvare tider, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Tidskrifter.


Ulrika Saxon, vd för Bonnier Tidskrifter.

I fredags skrev Resume.se om Schibsted-ägda Aftonbladets anställningsstopp – en åtgärd som även Bonnier Tidskrifter nu vidtar.

Anställningsstoppet är generellt, inte riktat mot enskilda titlar. Beslutet, som fattades förra veckan, gäller externa rekryteringar, inte interna.

Ulrika Saxon, beskriver beslutet som en ”naturlig åtgärd”:

– Det är odramatiskt, en åtgärd som många andra säkert också kommer att införa. I vårt fall handlar det om ovisshet, snarare än faktiskt nedgång. Det här är ett sätt att rusta oss inför tuffare tider, helt enkelt. Det är i nuläget är svårt att bedöma djupet och längden i konjunkturnedgången som bestämt kommer.

Ulrika Saxon beskriver nuvarande marknad som relativt stabil:

– Vi har ett brett utbud av titlar. Men det finns förstås segment som drabbats av en kraftig nedgång. Det är tuffast för affärstidningarna just nu, medan andra titlar, som till exempel Amelia, gör sitt annonsmässigt bästa år någonsin.

Anställningsstoppet innebär inte att nya titlar också läggs på is. Ulrika Saxon räknar med att lansera en handfull titlar under 2009, oneshots inberäknade:

– Vi har redan ritat in dem i vår budget. Men vi kommer att mer noggrant än tidigare överväga tajmingen för lanseringar.

Nyligen vittnade Bonniers vd Jonas Bonnier i Resumé om det tuffa läget på den amerikanska tidskriftsmarknaden jämfört med den i Sverige. Och på frågan om Bonnier förberedde några åtgärdspaket här hemma svarade han:

– Vi jobbar med en rad parallella scenarier inför nästa år för att inte tagen på sängen.

Men Ulrika Saxon tror inte att krisen i Sverige blir lika djup som i USA:

– Nej, vi är inte lika annonsberoende som tidskrifterna i USA. Det gäller särskilt Norden där vi i hög grad får betalt av våra läsare.

Samtidigt som Bonnier Tidskrifter sätter stopp för nyanställningar öppnar förlaget upp för en mer projektinriktad arbetsorganisation.

Så sent som i går  gick Bonnierägda kundtidningsförlaget Spoon ut och förklarade att man skulle utveckla ett nytt affärsområde med inriktning på just ”redaktionell outsourcing”. Och som exempel tog Spoons projektledare Melker Forssén Bonniers nya titlar Dagens Båtar och Gravidbibel.

Han förklarade då att han räknade med att kunna nyanställa.

– Vd får göra undantag av strategiska skäl, förklarar Ulrika Saxon.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.