Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Användarna är alltid en barriär”

Publicerad: 11 september 2013, 09:49

Thomas Le Guellaff på Mobiento kommenterar Iphone-släppen.

Apples nya Iphone-släpp – en budgetvariant och en lyxigare variant 5S, som har fingeravtrycksläsning. Reaktionerna lät inte vänta på sig och börsnoterade Precise Biometrics ser stora möjligheter att tekniken blir standard i världens mobiltelefoner. Mobilbyrån Mobientos nye cd, Thomas Le Guellaff, anser dock att det är för tidigt att ropa hej ännu.


Guldlejon-vinnande mobilbyrån Mobiento utvecklar såväl responsiva webbplatser som olika tjänsteapplikationer åt storbolag som Electrolux, Volvo och AMF.

Bolagets   nye creative director, Thomas Le Guellaff, är inte förvånad över att det har skapats   stora rubriker världen över efter att Apple nu har kommit ut med nya   telefoner – 5c och 5S, där den sistnämnda inte bara går att få i guld,   utan också har fingeravtrycksläsning.

– Det är alltid en världsnyhet när Apple gör något, säger Thomas Le Guellaff.

Han  menar att han i rollen som ny cd för Mobiento naturligtvis ser   möjligheter med Apples nya fingeravtrycksläsningsteknik, men tycker ändå   att man får invänta användarnas inställning till det hela:

– Det  kan naturligtvis bli så att vi skapar nya tjänster som bygger på   fingeravtrycksläsning, men användarna är alltid en barriär och det är   inte säkert att dessa vill lämna ut sådan information. Så det är inte   helt okomplicerat med andra ord, säger Thomas Le Guellaff.

Han   poängterar också att fingeravtrycksläsning inte är någon helt ny  teknik  precis, utan att den exempelvis har använts i datorvärlden.

Precise  Biometrics menar att nu när Apple har valt en sådan teknik kommer   resten av världens mobiltillverkare att göra samma sak. Hur ser du på   det?
– Det  är klart att den nya tekniken ger möjlighet att skapa nya koncept  och  tjänster och det är i så fall roligt om ett bolag som Mobiento kan  vara  med på det tåget. Man får ändå inte glömma att det aldrig går att   skapa ett behov, utan att det måste komma från användarna, säger Thomas   Le Guellaff.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.