Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Apple hyllas för animerad julkampanj

Publicerad: 21 November 2018, 07:25

Flera loggor skymtar i Apples nya kampanj.

Foto: Kampanjfilm

Apples påkostade julkampanj värmer branschpressen, Linkedin näst på tur i Stories-kampen och Amazon budar på sportkanaler. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TechMorgonsvepetAmazonAppleAnnonsLinkedin

Apple hyllas för animerad julkampanj
Apple släppte under gårdagskvällen en hantverksmässig ambitiös julfilm – en animerad saga tillsammans med byrån TBWA/Media Arts Lab och produktionsbolaget Buck productions. I den tre minuter långa reklamen ”Share your gifts” visas en ung tjej vid namn Sofia som spenderar all hennes fritid på sin Macbook, där hon skapar något som senare kommer att spridas över hela staden.

Filmen hyllas nu av branschpressen. ”En historia som har en moral som alla kreatörer borde ta till hjärtat”, skriver Adweek. ”Mysig anomationsfilm”, skriver The Drum. ”En hybrid mellan Pixar-filerna och Wes Anderson. Apple bjuder alltid på intressanta julkampanjer”, skriver Techcrunch. ”Absolut hjärtvärmande”, enligt The Verge.

Intressant är hur de lyckas få med flera varumärken i filmen, till exempel streetwearklädmärket Supreme, Nike's OG Cortez sneakers och Sonic Youth t-shirt.

Se filmen här:

Linkedin ger sig in i kampen om Stories
Snapchat var först. Sen plagierade både Instagram och Facebook. Härnäst är det yrkesnätverket Linkedin som ska bygga Stories på plattformen. Först ut testkör de en funktion kallad ”Student Voices”, där studenter får presentera sig själva när de ska ut på arbetsmarknaden. Stories ser nästan identiskt ut som på de andra plattformarna, men klippen försvinner inte.

Techcrunch sågar försöket och menar att Linkedin verkar desperata att attrahera nästa generation. Men man menar också att om Stories förbättras och verkligen kan ta fram jobbkandidater, så kan det göra Linkedin mer unikt än resten. Enligt Linkedin själva finns det i dagsläget inga planer på att sälja annonsering i Stories.

Amazon budar på sportkanaler
Amazon vill åt Disney’s 22 regionala sportkanaler inklusive YES Network, skriver CNBC. Kanalerna hängde med till Disney när Fox köpte 21st Century Fox. Kanalerna sänder bland annat matcher från 44 lag i baseballigan basketligan och hockeyligan.

Krisen: techjättarna har tappat 1000 miljarder dollar i börsvärde
Börsen har sett dyster ut under hösten, det ses inte minst hos techbolagen. På mindre än ett halvår har Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Alphabets Google förlorat 1000 dollar i värde efter en dyster, skriver SvD Näringsliv. Samtliga fem har rasat minst 20 procent sedan bolagens årshögsta. Vem som har det tyngst? Facebook som har ett börsvärde som är 250 miljarder dollar mindre än i somras.

Glamour UK skrotas i print
Condé Nast skrotar Glamour brittiska printupplaga som i dagsläget utkommer varje månad. Det berättar Samantha Barry som tog över editionen förra året, för personalen under tisdagen. Istället ska man satsa dubbelt på digitalt och expandera exempelvis video och socialt. Condé Nast skrotade förra året även Teen Vogue och Self magazines i print. Dessutom ligger tre titlar ute till försäljning.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.