Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 3 december 2013, 15:58
It-jätten Apple har köpt analysbolaget Topsy Labs för över 200 miljoner dollar. Företaget är specialiserat på att analysera Twitter-konversationer.
En talesperson för Apple har bekräftat köpet, men har inte velat kommentera det hela ytterligare.
Topsy Labs kan med hjälp av sina analysverktyg bland annat ta reda på hur ofta en viss term twittras samt mäta exponeringen av en särskild kampanj eller händelse, enligt Affärsvärlden.
Det spekuleras i vad som egentligen ligger bakom köpet.
En av spekulationerna går ut på att analysverktyget skulle kunna användas för Apples media Itunes media store alternativt den röststyrda assistenten Siri, enligt Affärsvärlden.
Här skulle i så fall verktygen kunna användas för att rekommendera sånger eller filmer.
En annan spekulation går ut på att Spotify-konkurrenten Apples Itunes Radio skulle kunna få nya annonsmöjligheter.
Topsy Labs grundades av den före detta Napster-ingenjören Vipul Ved Prakash år 2007.
Han har också varit med och grundat Cloudmark, som arbetar med anti-spam-program.
Varken Topsy Labs eller Twitter har velat kommentera affären.
Karl-Johan Byttner