Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Apple vill göra om villkoren - till fördel för mediebolagen

Publicerad: 8 Juni 2015, 09:17

I över ett decennium har den så kallade Apple-skatten legat på 30 procent. Men nu kan villkoren förändras till mediebolagens fördel.


Ämnen i artikeln:

ITunesApple

Apple för diskussioner med ett antal mediebolag om att förändra modellen för intäktsfördelning, enligt Financial Times. Hittills har Apple tagit 30 procent av de intäkter som genereras via deras ekosystem, vilket är en nivå som bestämdes av grundaren Steve Jobs vid lanseringen av iTunes Store 2003. Nivån har kritiserats av såväl mediebolag som apptillverkare, och de 30 procenten som betalas till Apple har av somliga kallats för "Apple-skatt".

Redan i april rapporterade Recode att Apple experimenterade med mer generösa intäktsfördelningar för premiummaterial på Apple TV, och de förbättrade villkoren väntas nu enligt uppgifter gälla för intäkter som genereras i Apple TV och i bolagets Tidningskiosk.

Diskussionen om en förbättring av villkoren för medieproducenter kommer samtidigt som jättar som Google, Facebook och Snapchat försöker knyta till sig professionellt innehåll och integrera det i sina respektive system. En förändring av villkoren till mediebolagens fördel skulle dessutom sända positiva signaler till det amerikanska konkurrensverket om att man inte utnyttjar sin dominerande ställning, skriver Financial Times.

Viktor Bodelius

Ämnen i artikeln:

ITunesApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.