Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Apples mystiska kovändning i sociala medier

Publicerad: 17 oktober 2014, 08:36

It-jätten Apple har köpt Twitters Promoted Trend för att pusha för nya iPad Air 2. Adweek menar att det är anmärkningsvärt, dels för att det är gratis med konton på Twitter, dels Apple tidigare har varit negativt inställd till att använda sociala plattformar.


Ämnen i artikeln:

Tim CookSamsungApple

Annonspaket Promoted Trend har tidigare kostat cirka 200 000 dollar per dag, men Apple har inte ens något eget Twitter-konto för vare sig företaget eller produkterna iPad och iPhone.

Apple har i stället använt @iTunesMusic som ett verktyg för att koppla länkar mellan Promoted Trend och Apples webbplats.

Adweek förstår sig helt enkelt inte på Apples sociala medier-strategi och undrar om företaget ens har någon.

Tidningen blir än mer förbryllad över att @iTunesMusic har varit live ända sedan 2009, medan Apple först för ett par månader sedan gjorde ett ytterst ovanligt framträdande i sociala medier för iPhone 5C via Tumblr marketing play.

Det här kan jämföras med konkurrenten Samsung som har hela 9,8 miljoner följare på Samsung Mobile-kontot på Twitter, enligt Adweek.

Den sydkoreanska jätten har även miljontals andra följare via en rad av bolagets andra webbplatser.

Det innebär att annonsköp på Twitter egentligen är betydligt mer logiskt för Samsung än Apple, resonerar Adweek.

Det hela förstärks också av bilden från Oscarsgalan där värden Ellen de Generes tog en selfie med en Samsung-telefon och var omgärdad av Hollywood-kändisar – bilden har blivit otrolig spridd i världen

Adweek frågar sig om köpet av Promoted Trend signalerar ett skifte i Apples syn på sociala medier.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Tim CookSamsungApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.