Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Apples nyhet ska lyfta flopp

Publicerad: 5 juni 2013, 12:17

Apples nya iRadio.

Enligt Business Insider är iRadio den nya uppfinningen som Apple kommer att presentera under sin årliga konferens WWDC, Apples World Wide Development Center, nästa vecka. iRadio ska bli Apples nya musiktjänst för att lyssna på strömmad musik över nätet. Musiktjänsten är även ett tillfälle för Apple att återlansera iAd som tidigare varit en flopp.


Ämnen i artikeln:

Apple

iAd var en satsning från Apple som skulle göra om en annons till en sorts mini app som följde med när kunden laddade ner ordinarie appar. Apple skulle generera 60 procent av annonsintäkterna genom iAd från den annonsören vars annons visades i appen.

Satsningen misslyckades när den lanserades under 2010. Annonsörer valde istället att vända sig till direkta marknadsföringskanaler som Facebook eller internetradiotjänsten Pandora. Men nu med lanseringen av iRadio hoppas Apple kunna återinföra iAd. De 200 annonsörer som faktiskt annonserade via iAd sökte ett större samarbete med Apples mest kända musiktjänst iTunes.

iRadio förutspås bli en enorm succe bland musikmarknadsförare. iTunes har främst riktats till  dem som vetat vad de är ute efter när de ska handla på iTunes.  Genom att lyssna på musik genom iRadio ska användaren automatiskt få förslag på annan musik baserat på sin smak.

De som ska föra samarbetet framåt mellan iAd och iRadio är Eddy Cue och Todd Teresi, tidigare anställd på Adobe. Eddy Cue överser även iTunes och AppStore.

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.