Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Apples varumärke ökar rejält i värde

Publicerad: 5 oktober 2011, 06:13

Apples börsvärde föll med fem procent efter att iPhone 4S presenterades i går.
Men samtidigt visade varumärkesrankaren Interbrand att värdet på Apples varumärke har ökat med 58 procent.


Ämnen i artikeln:

Apple

Besvikelsen var märkbar efter Apples lansering av den nya mobiltelefonen. Förväntningarna var skyhöga men nye vd:n Tim Cook kunde möta upp med det alla hade hoppats på: en helt ny modell med ny design och ny teknik. I stället blev det en bättre version av senaste iPhone 4.

Börskursen på Nasdaq föll kraftigt men återhämtade sig senare under dagen.

Och det finns ett läge för en Apple-backlash just nu. Wall Street Journal rapporterade tidigare i veckan  att den yngre generationen sviker iPhone medan populariteten stiger bland äldre.

Men Apples varumärke seglar fortfarande på framgångsvågen. I går presenterade internationella varumärkesbyrån Interbrand sin årliga Best Global Brands.

De 100 mest värdefulla varumärkena listas genom att man mäter, ägarens, finansiella styrka, varumärkes betydelse vid köp och varumärkets styrka på lite längre sikt. Coca Cola toppar listan och varumärket värderas till 72 miljarder dollar. Sedan följer en rad teknikbolag, av de tio översta har sju teknikinriktning.

Snabbast klättrare är Apple som gått från 17e till 8e plats på listan. Varumärket värderas till 33,5 miljarder dollar vilket är en ökning, jämfört med förra året, med 58 procent. Ingen annan på listan kommer i närheten av den raketökningen.

Intressant i sammanhanget är att Nokia har rasat från 8e till 14e plats och värdet på varumärket har minskat med 15 procent till 25 miljarder dollar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.