Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Aptråkigt att köra sitt eget självgoda skryt"

Publicerad: 26 september 2008, 13:53

Förlaget Appelberg skriver om kundtidningarnas förträfflighet på sin hemsida. Mönsterprodukten som lyfts fram är tidningen Metalworking World – som görs av konkurrenten Spoon. – Vi har ändrat vårt sätt att kommunicera, det blir aptråkigt för målgruppen att höra vårt självgoda skryt hela tiden, säger Appelbergs vd Mats Edman.


Skärmdump från Appelbergs sajt.

Kundtidningsförlaget Appelbergs hemsida toppas av en artikel med budskapet att en egen kundtidning är ett lönsamt sätt att kommunicera med sin målgrupp. I artikeln lyfts Metalworking World fram som ett lysande exempel och det publiceras även en stor bild på tidningen.

Men Metalworking World görs inte av Appelberg utan av Bonnier-ägda konkurrenten Spoon.

Hur kommer det sig att ni gör reklam för konkurrenten på det här sättet?
– Artikeln är en rewrite på en artikel i Dagens Industri, sedan har vi kompletterat den med lite annan info. Vi har refererat till DI och refererat till den utmärkta tidningen Metalworking World som görs av Spoon, säger Appelbergs vd Mats Edman och fortsätter:

– Det som görs bra i den här branschen är värt att lyfta fram, anser vi. Vi kommer att göra mer av detta framöver.

Det känns inte som ett vanligt fenomen i branschen, direkt?
– Vi har ändrat vårt sätt att kommunicera. Det blir tråkigt att titta sig i naveln hela tiden. Vi är inte rädda för att tala om att vi är konkurrensutsatta. Det är bra om våra kunder utsätter oss för jämförelse, en del saker som görs av andra kan vara bättre än det vi gör.

– Det är viktigare att kommunicera ämnet än själva varumärket för vår målgrupp och inte hålla på och älta den egna produkten i all evighet, säger Mats Edman.

Har du några kompisar på Spoon?
– Nej, faktiskt inte. Jag känner inte någon som jobbar där.

Vilket är Sveriges bästa kundtidningsförlag just nu?
– De som vi själva har mest respekt för är Tidningskompaniet från Göteborg som etablerat sig framgångsrikt i Stockholm. Vi har haft stor respekt för OTW, men de märks inte lika mycket sedan de köptes av Forma. Sedan är Spoons Metalworking World en mycket bra kundtidning.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.