Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Är man på Irland är det förstås inte fel med en Guinness”

Publicerad: 6 september 2013, 13:14

Öl – på jobbet.

I Aftonbladets uppsnacks-sändning inför VM-kvaldrabbningen Irland-Sverige sitter Erik Niva, Patrik Sjögren och Robert Laul och dricker öl. – Folk på Twitter verkar uppskatta Nivas halvironiska sammanfattning: ”Det absolut viktigaste när vi gör tv är att vi har bärs”, säger Robert Laul.


Ämnen i artikeln:

Erik NivaRobert LaulAftonbladet

Skönt att dricka bärs på jobbet?
– Är man på Irland är det förstås inte fel med en Guinness, säger Robert Laul.

Är det första gången?
– Det tror jag inte. (Marcus) Leifby & Co. sörplade väl rödvin med Janne  Guillou i nån EM-sändning förra sommaren om jag inte minns fel.

Är det här myten om sportjournalistens vardag?
–  Det var   nog mer förr. Nu är det bloggar och twitter och live-tv och   Sportbladet  Show och allt vad det är hela tiden, så det hinns inte med   så många  pilsner på resorna. Det har ju skett en generationsväxling   också. Som  en resebyråman sa till mig en gång: "Tidigare var   sportjournalisternas  första fråga om det fanns en bra bar på hotellet.   Nu undrar ni om det  finns gym".

Blev det mer avslappnat?
– Krogmiljön är perfekt för lättsamma samtal så det tror jag absolut.

Vad var tanken?
–    Ambitionen är ju att visa var vi är. I Helsingfors fixade Niva och  jag   ett vasst ris och hoppade in i en bastu för att analysera  startelvan   därifrån. I Köpenhamn käkade vi rød pølse    vid en korvkisok och fick med korvtanten i samtalet på ett  upplyftande   sätt. Här i Dublin var det ganska givet med en Guiness på  en   traditionell irländsk pub.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Folk på    Twitter verkar uppskatta Nivas halvironiska sammanfattning: ”Det    absolut viktigaste när vi gör tv är att vi har bärs”. Även om han    duckade Guinnessen och tog in nåt blask som smakade citron.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.