Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Är vi mobilare än någonsin? – Nej, vi ser på rörligt hemma i soffan

Publicerad: 22 september 2015, 12:42

Det är här, i soffan, vi tittar på rörligt

Foto: Colourbox

Ny teknik och tjänster som låter oss se på rörlig bild var och när vi vill kommer på löpande band. Ändå tittar vi mest hemma i soffan, visar en rapport från MMS.


Ämnen i artikeln:

Rörlig bildMMSTv-branschen

Runt 90 procent av de som tittar på rörlig bild på nätet gör det i hemmet. En av tjugo konsumerar på jobbet eller i skolan, och ännu färre tittar när de är på väg till eller från jobb eller skola. Det visar MMS undersökning Rörliga Bilder 2015.

– Det finns tjänster, som Facebook, YouTube, Aftonbladet TV och Expressen TV, där tittandet utanför hemmet är större än för andra tjänster. Men även för dessa tjänster sker det mesta av tittandet på rörlig bild i hemmet, säger Mats Lindkvist, onlinechef på MMS i en pressmeddelande.

Den gemensamma nämnaren för dessa tjänster är att de bland annat erbjuder korta format som är lättare att hinna se under dagtid. Och det finns också en bekvämlighetsaspekt:

– Vi ser att många föredrar kortare format när de tittar på rörlig bild i mobiltelefonen och att man hellre väljer en stor skärm och en skön soffa för att se längre program eller filmer, säger Mats Lindkvist i en kommentar.

Om undersökningen:
MMS Rörliga Bilder 2015 genomfördes med en webbenkät i åldersintervallet 16-65 år under våren 2015. De som använt en tjänst för streamad eller nedladdad rörlig bild den senaste veckan fick frågor om på vilka platser, vid vilka tidpunkter och vilka skärmar de använt för att titta på rörlig bild via tjänsten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rörlig bildMMSTv-branschen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.