Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Årets Kampanj: Knullträdet

Publicerad: 13 maj 2011, 07:36

Knullträdet tilldelades pris för Årets Kampanj på Media Week.
Bakom kampanj står Hivrådet, mediebyrån Starcom och reklambyrån Le Bureau.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media Week

Vinnarna i Årets Kampanj. Foto: Björn Elgstrand.

Nationella Hivrådets kampanj Knullträdet belönades som Årets Kampanj Grand Prix på Stockholm Media Week.

– Vi har gjort ett kanonjobb. Det är kul att representera en statlig myndighet och göra något så här kreativt, säger Karin Rågsjö, kommunikationsstrateg på Nationella Hivrådet och fortsätter:

– Det är lite tabu. Tänka er att sälja in det här hos statliga myndigheter. Det kunde verka som att myndigheterna försöker vara hippa. Men det funkade i stugorna.

Kampanjen gjordes av Nationella Hivrådet, mediebyrån Starcom och reklambyrån Le Bureau

Juryns motivering:

”Hur  många gånger har man inte sett reklam för eller emot sex? Hur många  gånger har det inte fallit platt? Här bevisas motsatsen. När väl skämt  av karaktären ”föredömlig penetration av marknaden”, allmän fnissighet  och rodnad hade lagt sig, kunde juryn konstatera att det fanns en  solklar Grand Prix-vinnare i StockholmMediaAward, Årets Kampanj. Man har  lyckats göra något nytt av något slitet. Bara ordet räcker för att du  ska tänka efter. Att sedan kampanjen och resultatet var lysande gör inte  saken sämre. Förra året lärde sig svenska folket två ord. Mikrofonkåt  var det ena. Knullträd var det andra. Bägge gick hem i stugorna. Och hos  juryn. Grattis Nationella Hivrådet för Knullträdet!”

Guldet gick till Nike för kampanjen Take Sthlm. Silvret i tävlingen gick till Rädda Barnens kampanj Stop till våld mot barn.

De nominerade:

Bauhaus, Sveriges härligaste Hemmasnickare, Scream Mediabyrå
Bizkit Wisely, Interaktiv individmarknadsföring, Bizkit Wisely
Göteborgskex, Ballerina Kladdkaka, OMD
IKEA, IKEA Garderob, MEC
Moderaterna, De sista hundra timmarna, Starcom
Nationella HIV rådet, Knullträdet, Starcom
Nike, Take Sthlm, Mindshare & MTV Networks
Rädda Barnen, STOP till våld mot barn, Scream Mediabyrå
Spendrups AB, Norrlands Guld - Guldfinger, Starcom
Unilever, Axe - The hottest job, Mindshare & Vice
Viasat, Off to Sweden, PHD

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Stockholm Media Week

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.