Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Årets magasin

Publicerad: 26 april 2011, 05:24

Amerikanska magasinsförlaget Hearst dominerar Adweeks listningar runt årets upplaga av Magazines of the Year. Bästa magasinet blev Food Network Magazine.


Förlaget Hearst har parkerat på de tre översta platserna i listan Magazines of the Year.

Etta kom Food Network Magazine, tvåa Marie Claire och trea Elle Decor som just övergått i Hearst ägo .

Årets magasinsredaktör blev Joanna Cole som är chefredaktör för Marie Claire .

Och följaktligen blev årets publicist David Carey på Hearst.

Adweeks nye redaktör Michael Wolff var tidigare medieskribent på Condé Nasts Vanity Fair. Men Adweeks Magazines of the Year är en tydig kritik av Condé Nasts snobbiga attityd och en hyllning av Hearsts mer jordnära och journalistiskt drivna magasin.

Condé Nast lade ned Gourmet förra året samtidigt som nystartade Food Network Magazines upplaga växte till 1,3 miljoner med ett recept som består av kändisar, bra recept och attityden att inte ta sig själv på blodigt allvar.

Och Wolffs förklaring till att Joanna Cole blev så framgångsrik med Marie Claire är att hon har skapat en modetidning som är anti-Vogue, och till och med en anti-Condé Nast. En modetidning som är nyfiken och ambitiös i stället för distanserad.

Listningen av de bästa magasinen görs utifrån statistik om ekonomi, annonsförsäljning, annonsintäkter, upplaga, lösnummerförsäljning plus bedömning från sociala medier, medieuppmärksamhet och sökmotorsresultat och en bedömning av magasinens kvalitet.

1 Food Network Magazine

2 Marie Claire

3 Elle Decor

4 Wired

5 GQ

6 People StyleWatch

7 Cosmopolitan

8 Rolling Stone

9 Bloomberg Businessweek

10 Vanity Fair

Bäst säljande omslagsprofil 2010

1 Sandra Bullock

Bedragen Hollywoodstjärna
Sålde totalt 7,4 miljoner exemplar

2 Dr. Oz

Tv-doktor

Sålde totalt 7 miljoner exemplar

3 Angelina Jolie3

Hollywoodstjärna och fru Brad Pit
Sålde totalt 5 miljoner exemplar

4 Bachelor Jake

Sålde totalt 3, 6 miljoner exemplar

5 Det kungiga bröllopet i Storbritannien

William och Kate

Sålde totalt 3, 2 miljoner exemplar

6 Lady Gaga

Lady Gaga

Sålde totalt 2, 8 miljoner exemplar

7 Teen Mom

Dokusåpa på MTV

Sålde totalt 2, 75 miljoner exemplar

8 Kardashians

Kändisfamilj

Sålde totalt 2, 7 miljoner exemplar

9 Jennifer Aniston9

Hollywoodstjärna

Sålde totalt 2, 6 miljoner exemplar

10 Twlight

Bleka Hollywoodstjärnor

Sålde totalt 2, 4 miljoner exemplar

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.