Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Årets sista nummer av Resumé: Klas Östergren och reklamen

Publicerad: 26 november 2020, 09:49

I årets sista nummer av tidningen Resumé trängs kulturpersonligheterna i spalterna. Från Klas Östergren till Emily in Paris. Alla bidrar på sitt sätt till en fördjupad och breddad bild av marknadsföring.


Torsten Ljung, en av grundarna av byrån Kosnik & Ljung, ligger på sitt arbetsrums divan med en ”episk tandvärk”. Men kollegan Eve Kosnik väntar finbesök från utrikesdepartementet som förhoppningsvis ska resultera i nya uppdrag. För att inte bli störd låter Torsten byråns allt-i-allo Terry bevaka dörren till hans rum. Hon har även skakat fram tre Citodon åt Torsten. Omtöcknad av värktabletter minns han tillbaka samtidigt som han hör dramat utanför dörren.”

Det här är en bakgrund (alltså inte författarens text) till det utdrag från Klas Östergrens roman Renegater som finns med i nya Resumé. Renegater var nominerad till Augustpriset och vi på redaktionen tycker naturligtvis att Klas Östergren borde ha vunnit. 

En stor del av boken är befolkad av reklammän av den äldre skolan. De som var med på 1980- och 90-talet känner garanterat igen sig. Vi ville naturligtvis veta varför en så stor del av handlingen utspelas på byråer och lät Björn Rietz – som varit copywriter sedan 1980-talet, är Resumékrönikör och har debuterat som romanförfattare i höst – att ställa frågorna till Östergren. Det är måsteläsning.

Det här är årets sista tidning och som vanligt tittar vi framåt. Människor ändrar inte sina beteenden i första taget men coronaåret 2020 har ställt mycket på huvudet och många har bytt perspektiv på omvärlden. Nu tror vi oss ha hittat den plattform som kommer bli gällande 2021 – köksbordet. Vi förklarar hur marknadsförarna ska nå in i konsumenternas kök.

En alltid överhängande risk med en branschtidning är hemmablindhet och navelskådning. Därför har vi låtit Nanna Olasdotter Hallberg, kultreporter på Sveriges Radio, att utifrån sitt populärkulturella perspektiv göra varumärkesanalyser åt oss. Garanterat fritt från Sharp, Binet & Field. Estrid, Volvo, Klarna och Swedbank blir dissekerade.

Vidare lotsar Mats Rönne oss fram till sanningen om Share of Search, martechgurun Scott Brinker varnar för AI-logaritmer, kreatörer får tips om att skapa i deppiga tider, vi förundras över tråkiga elbilar, Telias blivande varumärkeschef Per Carleö berättar om sina favoritkampanjer, byrån Hummingbirds poserar och Björn Rietz skäms.

Höstens samtalsämne, alternativt gulity pleasure, är naturligtvis – Emily in Paris på Netflix. Serien om amerikanskan som åker till Paris för att bli SoMe-chef på en reklambyrå. En del ställer sig, minst sagt, frågande till Emilys kompetens. För att få veta sanningen lät vi Emma Blom på Social Industries att gå en match mot Emily. 

Och sedan förklarar Magnus Jakobsson varför universums oändlighet är en tillgång och Aase Berg har hittat en nutidsorienterad tomte i Riksbankens källare.

Ingen prenumeration, lugn det löser du här.

Med andra ord finns det inga argument för att missa Resumé nr 10 2020.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.