Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ärkerivalernas unika samarbete

Publicerad: 15 november 2011, 13:51

Aftonbladet och Expressen säljer tillägsprodukterna tillsammans numera.

Foto: Christian Ström

En tilläggsprodukt – två kvällstidningar. Ärkerivalerna Aftonbladet och Expressen säljer numera filmer och skivor tillsammans gemensamt i ett unikt samarbete. – Det har gått bra hittills, säger Expressens marknadsdirektör Mats Löthén.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

”Köp filmen med med valfri kvällstidning” – så står det på dagens tilläggsprodukt i tidningsställen – den danska tv-serien ”Matador”.

Det är de bittra konkurrenterna Aftonbladet och Expressen som sedan en månad tillbaka sensationellt nog gör affärer ihop.

Sedan försäljningen av tilläggsprodukter som dvd:er och cd-skivor fallit har kvällstidningarna tittat på nya lösningar. Därför inleddes nyligen ett samarbete på marknadssidan. Man ville hålla volymerna uppe och samtidigt förenkla för konsumenterna och handlarna.

– Det har fungerat bra hittills och vi räknar med att fortsätta samarbetet, säger Mats Löthén.

Han vill inte gå in på hur mycket försäljningen inbringar.

Det finns inga tecken på att samarbetet bromsar tidningarnas upplageras.

Hur upplevs då samarbetet av handlarna?

– Ingen ökad försäljning, det är som vanligt, säger en tobakshandlare på Nybrogatan i Stockholm till Resume.se.

Mats Löthén poängterar att det inte är aktuellt med några redaktionella samarbeten. Alla samarbeten tidningarna emellan sker på marknadssidan.

– Men vi har samarbetat i många år med gemensam exponering och gemensamma tidningsställ hos återförsäljarna, säger Mats Löthén.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.