Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Arkitekten bakom Ericssons nya strategi

Publicerad: 21 Februari 2012, 10:12

Den fd Canal+-chefen Per Borgklint driver igenom en ny mobilhandelsstrategi för Ericsson.

Foto: Peter Willebrandt.

Den före detta Canal+-chefen, Per Borgklint, drar igång en ny mobilhandelsstrategi för telekomjätten. Ericssons affärsområde Business Unit Multimedia byter också namn till Business Unit Support Solutions i samma veva.


Ämnen i artikeln:

Ericsson

– Vi tror att vår M-Commerce-strategi gör att våra partners – operatörer, finansiella institutioner, onlinebolag och handlare – kan optimera våra kunders möjligheter att ta del av den snabbväxande mobilhandelsmarknaden, säger Per Borglint, chef för Ericsson Busines Unit Support Solutions i en kommentar.

Business Unit Support Solutions ska framförallt verka inom tre områden:  m-commerce eller e-handel via mobilen, tv & media samt olika  affärsstöd.

Ericsson räknar med att mobilhandelsindustrin omsätter mer än 900  miljarder dollar 2016.  Ericsson servar idag 1,6 miljarder användare via sina billing-tjänster och här vill telekomjätten spela en viktig roll genom att  snabba på accessen och integrationen mellan mobilhandelssystemen och  redan befintliga finansiella tjänster.

Inom tv- och medie-området räknar Ericsson med att 90 procent av all  nätverkstrafik består av olika videomaterial inom fem år. Här satsar  Ericsson på att hjälpa operatörer och innehållsleverantörer genom att  erbjuda olika former av multifunktionstjänster.

Inom det så kallade Operations- and Business Support Systems,  OSS/BSS,-området ser Ericsson ett stort behov hos operatörerna att  snabbt anpassa sig till nya kundbehov.

Här hoppas Ericsson på synergieffekter tack vare förvärvet av Telecordia, vilket offentliggjordes den 12 januari i år.

Ericsson drar också igång en uppdaterad mobilhandelsportfölj i samma  veva. Den nya portföljen ska signalera startskottet för nästa  generations mobilhandelstjänster.

Ericsson introducerar också två nya produkter för ändamålet: Ericsson Converged Wallet och Ericsson Merchant Wallet.

De båda tjänsterna visas upp i samband med årets Mobile World Congress-mässa.

Ericssons tanke är att den nya tjänsteportföljen ska erbjuda världens  ledande varumärken den infrastruktur och de lösningar som behövs för  att kunna koppla ihop mobila plånböcker, m-wallet, tvärs över ett  globalt mobilhandelssystem.

Ericsson hoppas att de nya tjänsterna ska intressera alltifrån  nätverksoperatörer och finansiella institutioner till internetspelsbolag  och återförsäljare.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ericsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.