Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Arla jublar över exponeringen i SVT:s storsatsning

Publicerad: 25 Oktober 2016, 09:58

I den första delen av dramaserien ”Midnattssol” blir Peter Stormare bjuden på Arlas dirckkvarg. Men enligt mejerijätten har det inte förekommit någon kontakt med upphovsmännen, men samtidigt välkomnar de uppmärksamheten.


Ämnen i artikeln:

ArlaPeter StormareSVT

”Midnattssol” med bland annat Peter Stormare och Gustaf Hammarsten är SVT:s stora dramasatsning i höst. I samband med första programmet blir den förstnämndes karaktär hembjuden till den sistnämnde och bjuds på… drickkvarg.

Att det är Arlas produkt framgår i bildrutan och så här låter dialogen i scenen som har likheter med en reklamfilm:

GH: ”Vill du ha något att dricka?”
PS: ”Ja”
GH: ”Drickkvarg. Ny smak. Granatäpple. Det är bra för magen. Pröva!”

(PAUS)

GH: ”Visst är den god? Den är bra för prostatan också. Ska den vara”


När Resumé ringer upp Arlas presschef Daniel Eliasson medger han att han fått frågan tidigare efter att programmet sändes i söndags.

– Det är inte någon produktplacering. Vi har inte haft någon kontakt med producenterna. Däremot är vi så klart glada över uppmärksamheten.

Händer det ofta att era produkter syns i populärkulturella sammanhang?
– Vi har ingen statistik på det, fast med tanke på hur stort vårt företag är, att våra produkter är många och populära så händer det förstås att vi dyker upp.

Vad betyder exponeringen för er försäljning?
– Det är svårt att säga, det finns så klart inte några sådana siffror. Men det är så klart kul för våra bönder att vårt varumärke syns inför miljontals svenskar.

SVT:s företagsledning har tydligt vid ett flertal tillfällen markerat att SVT av oberoendeskäl inte ska använda sig av produktplacering även om den möjligheten ges enligt lag. Undantaget gäller just tv-serier och annan inköpt underhållning såsom idrottssändningar.

– Det har inte förekommit några gåvor och det här är en ren och skär manushistoria med den yngre åklagaren som bjuder den äldre på en trendig dryck som ska bota hans krämpor. Vi har dolt logotypen med handen, säger Marcos Hellberg, projektledare för "Midnatssol" vid SVT Drama.

Men i en bildruta syns logotypen?
– Hade du fryst bilden för att se logotypen?

Resumé: ja

– Midnattssol inte är tänk att se med fryst bildruta, om bilden rullar uppfattar man ingen logotyp."

– Konsumtion förekommer i dramaserier eftersom det är en del av karaktärernas vardag. Skulle vi skapa låtsasvarumärken eller vidta andra åtgärder för att dölja varumärken hamnar vi i andra problem.

Marcos Hellberg berättar att SVT för en löpande dialog med produktionsbolagen för att uppdatera dem på vad som gäller. Hade Arla nämnts som kvargdrycken i manus finns risken för otillbörligt gynnande enligt Marcos Hellberg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ArlaPeter StormareSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.