Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Arla slukar Milko

Publicerad: 26 oktober 2011, 10:01

Fusionen mellan Arla och Milko får klartecken av konkurrensverket. Ett av villkoren för att affären godkänts är att Arla säljer av några av Milkos största varumärken.


Ämnen i artikeln:

Arla Foods

Konkurrensverket godkänner nu Arlas fusion med Milko. Bland de villkor som ställts upp för att affären ska kunna genomföras ingår att Arla måste sälja av Milkos varumärken Bollnäsfil, Tiger, Bärry, Fjällfil och Fjällyoghurt. Man måste också sälja Milkos största mejeri till en annan aktör.

I ett pressmeddelande skriver Arla att Milkos varumärken nu successivt kommer att ersättas av Arlas – en naturlig konsekvens av kravet på att man måste sälja av ett antal av Milkos varumärken.

Arbetet att integrera Milko i Arla kommer att ske stegvis med start 1 november.

Reklambyrån United Power jobbade med Milko fram till dess att ett förslag om en fusion lades fram i juni i år.
– Vi jobbade tillsammans med Milko under tre år och samarbetet fungerade väldigt bra. Jättefint på alla sätt och vis, säger United Powers vd Kent Lövgren till Resume.se.

Tillsammans med United Power inledde  Milko 2008 ett arbete för att profilera sig som det lokala mejeriet. Man lanserade också så kallad "landskapsmjölk".

– Jag hoppas att landskapsmjölken kommer att bestå, säger Kent Lövgren.

Samtidigt kritiserar tidigare United Power-vd:n Marcus Hanser Milkos ledning för att vara allt för ombytliga i sin marknadskommunikation. I en intervju med Dalarnas Tidningar säger han att Milko haft en chans att överleva om man fortsatt satsa på sin lokala förankring.

I augusti rapporterade Resume.se om att Arla måste spara 50-60 miljoner kronor, varav 15-20 på marknadsföring. Anledningen uppgavs vara minskad mjölkförsäljning.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Arla Foods

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.