Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aronsson: Vi ska slå TV4

Publicerad: 10 juni 2009, 09:15

I dag presenterades nyheterna och planerna inför hösten 2008 för tv-kanalerna TV3 och TV6. Målet – att bli det varaktigt största kanalhuset inom två till tre år. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

TV3TV6MTGManfred Aronsson

Manfred Aronsson är vd för MTG i Sverige.

När kanalhuset presenterade nyheterna inför våren 2008, i mitten av december, lyftes den danska serien 2900 Happiness fram som årets storsatsning. Den kraschade totalt och lyftes ur tablån efter bara lite mer än en månad. När MTG idag, torsdag, presenterade nyheterna inför hösten var det med få storsatsningar och många kommentarer om att skynda långsamt.

– Konturerna för hur våra kanaler ska vara börjar bli klart. Vi ska hela tiden sträva bortåt och bygga metodiskt. Säkra kvalitén i det vi håller på med. Och det får ta tid. Låt saker ta den tid det ska ta istället för att skjuta från höften. Finns inga genvägar. En anledning till att vi är framgångsrika idag är att vi har hittat en metod och ett sätt för att bygga våra produktioner, säger Anders Knave, programchef på TV3 och TV6.

Ett mål för framtiden är att slå TV4 om att bli det största kanalhuset. Redan under kvartal två i år lyckades detta enligt Knave. Manfred Aronsson, Sverigechef på MTG, säger dock att det kommer att dröja ett par år innan de har nått dit varaktigt.
– Vi är de som kan ge TV4-huset en match. Det är inget vi gör direkt men vi har en vision att vara störst varaktigt om två till tre år.

Vad är största skillnaden mellan er och dom idag?
– Till skillnad från TV4 försöker vi odla skilda varumärken som står på egna ben. TV4 använder samma varumärke för alla deras kanaler viket ger ett väldigt starkt varumärke men samtidigt tror jag tittarna har svårt att särskilja. Det är det här som gör att vi har en chans att bli störst. Det gäller inte att starta flest kanaler utan att starta starka, säger Manfred Aronsson.

Vad behöver ni förbättra idag?
– TV3 måste bli tydligare. Trean ska vara en tydligare kvinnokanal och TV6 ska vara ännu mer manlig. Det är strategiskt viktigt att lyckas med kanalportföljen. Vi har en otroligt stark utgångsposition. Med ökad penetration och tydliga kanaler kan vi blomma ut på reklamsidan och verkligen utmana TV4 på intäktssidan, säger Manfred Aronsson.

Enligt MTG har förutsättningar för kunderna att köpa reklam hos dem aldrig varit bättre.
”91 min lägger tittarna på reklamkanalerna per dag. Vi har 37,9 % av allt reklamtittade på programnivå”.

Vad det gäller program för hösten var det få nyheter som presenterades på torsdagsmorgonen. För TV3 och TV6 ska 46 procent vara egenproduktioner, vilket lyftes fram som det starka vapnet.

I övrigt rörde det sig mest om serier som fått förnyat förtroende och utvecklingar av tidigare program som till exempel ”Jourhavande Nanny” som är en nu även omfattar tonåringar. Måndag, tisdag och torsdag fortsätter i stort sett som förut.

Onsdagen behövde enligt Knave extra skjuts vilket gör att programmen Efterlyst och Insider flyttas dit.
– De är riktiga trotjänare som behövs i tablån. Allt snack om att de ska läggas ner är helt fel.

Även fredagen behövde stärkas upp. Det görs med en satsning på egenproduktioner den dagen. Att det kommer att leda till en lägre penetration på vissa program som nu läggs där räknar de med.
– Det är viktigt att förbättra hela vårt helgtittande. Men det gäller att ha tålamod och bygga bit för bit, säger Anders Knave.

Stommen i TV6 blir de amerikanska serierna, precis som tidigare. Detta stärks upp med ökat antal egenproducerade svenska program, från ett till tre. I höst ser vi således ”Erik & Mackan”, Schyffert i Japan” och ”Hål i Väggen”. Det sista har sitt ursprung i en japansk underhållningsshow där de tävlande ska försöka komma igenom olika hål i en rörlig vägg innan de puttas ner i en bassäng.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

TV3TV6MTGManfred Aronsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.