Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Artikeln som försvann – efter pr-konsultens reaktion

Publicerad: 27 december 2012, 16:30

I dag försvann ett bildspel på Expressen.se

Foto: Montage

I dag lade Expressen.se upp ett bildspel med Jennifer Aniston. Pr-konsulten Staffan Dopping reagerade snabbt på Twitter och frågade Expressen och Thomas Mattsson i fall bilderna hör ihop med Expressens publicistiska principer. Tre timmar senare var artikeln borta.


Ämnen i artikeln:

Staffan DoppingExpressen

Vid lunchtid i dag lade Expressen upp ett bildspel från Hollywoodstjärnan Jennifer Anistons semester i Mexico tillsammans med fästmannen Justin Theroux.

De smygtagna bildernas innehåll fick Staffan Dopping, seniorkonsult på K-Street Advisors att haja till. Vid 12.30 frågade han Expressen och chefredaktören Thomas Mattsson följande på Twitter:

"Är integritetskränkande bilder som den på Jennifer Aniston i enlighet med @expressen publ principer, @ThomasMattsson ?"

Tre timmar senare, klockan är 15.30 och Staffan Dopping har redan haft en diskussion med flera journalister från Expressen och andra medier på det sociala forumet. Då valde Expressen själva att svara:

"@staffandopping Vi tror inte Aniston utsatts för publicitetsskada, men har tagit bort fotot pga din reaktion"

Av tweeten att döma valde Expressen att ta bort bildspelet, inte för att man tyckte att det var fel – utan på grund av reaktionerna från en pr-konsult.

– Jag ser ofta bildspel som bara cyniskt och slentrianmässigt finns där för att skapa effekten: titta här så hon ser ut! Kvällstidningarna börjar alltoftare tänja på pressetikens principer om att freda en persons integritet. Det var därför jag frågade direkt till Thomas Mattsson, säger Staffan Dopping till Resumé.

Staffan Dopping anser att de smygtagna fotografierna på Jennifer Aniston är integritetskränkande till en sådan omfattning att det inte svarar mot allmänintresset.

Att bilderna är tagna utomlands, på en icke-svensk medborgare som själv har valt ett liv i offentligheten spelar ingen roll i det här avseendet, tycker Staffan Dopping.

– Det spelar ingen roll om bilderna hade varit tagna i Frankrike, i Sverige eller i USA. Det handlar om nio bilder på ett bräde som man publicerar av strikta kommersiella syftet. Det här visar hur kvällstidningarna slentrianmässigt struntar i pressetiken.

Tror du att de handlar om slarv eller ett medvetet sätt att tänja på gränserna?
– Jag tror varken det är slarv eller ett medvetet beslut. Logiken är att det under dagen fattas en rad beslut för hur man ska kunna göra den bästa sajten med många klickvänliga artiklar. Förmodligen slinker bilder på Jennifer Aniston emellan eftersom hon är en utländsk offentlig person som troligtvis inte läser Expressen. Att Expressen sedan tog bort bilderna så pass snabbt visar att de kommit över dem relativt billigt.  

Varför tror du att bilderna togs bort?
– Min gissning är att Thomas Mattsson har tagit beslutet väldigt snabbt och pratat med redaktionen. Han är alltid öppen, schysst och snabb på att reagera, säger Staffan Dopping och tillägger:

– Jag tycker att utvecklingen på kvällstidningarna är allvarlig när det kommer till publiceringar av den här typen. Jag är lite av en fundamentalist i de här frågorna. När Journalistförbundet, Publicistklubben och Tidningsutgivarna satt upp regler så får man se till att ta sitt publicistiska ansvar och följa dem.

Tycker du att utvecklingen påminner om tabloidjournalistiken i exempelvis Storbrittanien och Tyskland?
– De här tidningarna gör redan omkring 100 miljoner kronor i vinst varje år. Fast det är klart, de kommersiella kraven och den ekonomiska pressen hårdnar. Då är det klart att man börjar snegla efter hur mycket man kan tjäna på nätet. Det viktiga blir då att inte tappa den moraliska kompassen.

Resumé har sökt Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Staffan DoppingExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.