Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Åsa Linderborg om minskade resurser på kulturredaktionerna

Publicerad: 23 mars 2015, 12:25

Åsa Linderborg.

Foto: Linda Myrin.

Kulturchefen Åsa Linderborg tror att digitaliseringen gör att kulturredaktionerna kommer att skära ner ännu mer.
– Problemet med helt digitaliserade tidningar är att det specialiserade och ofta tidlösa – som kulturjournalistiken – får svårt att hävda sig, skriver hon i en text på Aftonbladet Kultur.


Ämnen i artikeln:

Åsa LinderborgAftonbladet

För några veckor yttrade författaren och litteraturkritiken Lars Hermansson att "kulturchefer och förlagsfolk på ledande positioner slutade gå i försvarsställning och vara lojala mot sina marknadsavdelningar för att inse att de under decennier bidragit till att gräva sina verksamheters grav".

Det har fått Åsa Linderborg att skriva om minskade resurser på kulturredaktionerna – och förklarar att de tvärtemot vad Lars Hermansson tycker – inte går marknadsavdelningarnas vägnar. Under hennes tid på Aftonbladet Kultur har redaktionen minskat från nio till fem medarbetare sedan 2009.

"Om vi var prisgivna åt marknadsavdelningarna, som Lars Hermansson påstår, skulle vi steka all poesikritik eftersom den inte har fler än 15 000 läsare, men det gör vi inte. Vi trycker varenda dag texter som "ingen läser" eftersom denna "ingen" är tillräckligt viktig för oss (...) Vi gör kultursidor lika lite för "räknenissarna" som för kulturparnassen – vi gör dem för våra läsare. För dem som inte anser sig var för fina för att betala för tidningen", skriver hon.

Samtidigt passar hon på att sia om vad digitaliseringen kan göra mot kulturjournalistiken – att inte "klicken" är fokus för innehållet:

"Så länge Aftonbladet också är en pappersprodukt kommer vi ha budget för två sidor material. Om/när vi lägger ner pappret kommer resurserna minskas drastiskt – inget säger motsatsen. Uppdraget blir, mellan tummen och pekfingret, att lägga ut två texter om dagen varav en ska vara "debattglad". Det är lagom mycket för att Schibsted ska kunna säga att man har kulturjournalistik".

Samtidigt passar Lajkats Erik Carlsson på att ge tips om hur kulturredaktionen kan nå den yngre målgruppen:

"Det finns ju enorma möjligheter att faktiskt göra bra saker! Tiotusentals ungdomar vill ha poesi, till exempel. Jag ser det varje dag", skriver han på Twitter och fortsätter:

"Men de kommer ju aldrig i livet köpa en poesisamling eller läsa en kultursida. Ert jobb är att ge kidsen poesi, ni misslyckas".

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åsa LinderborgAftonbladet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.