Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Åsa Tillberg Widell: Räcker inte arbetstiden så är man inte effektiv nog

Publicerad: 26 Augusti 2016, 13:45

Åsa Tillberg Widell.

Foto: Mårten Färlin

Hon har lagt ner både TV4:s lokalredaktioner och TV4 News samt genomfört stora nedskärningar på DN. Nyhetsbolagets vd Åsa Tillberg Widell berättar för Resumé om de tuffa besluten – men också hur det är att uppfattas som en hårdför ledare och om vägen fram till vd-posten.


Ämnen i artikeln:

TV4 NyheternaÅsa Tillberg WidellDNTV4 NyhetsmorgonGunilla HerlitzNyhetsbolagetTV4 NewsTV4Dagens Industri

Ett stort bord fyller Åsa Tillberg Widells stora kontor i Gärdet. Rummet fungerar nämligen även som konferens- och mötesrum – och ibland ombeds Nyhetsbolagets vd helt sonika lämna sin plats om det verkligen behövs.
– Det är helt okej! Så länge jag har varit här har vi jobbat med små resurser och bara tightat och tightat, så det är klart att man får vara beredd att låna ut sitt rum, säger hon.

Åsa Tillberg Widell är en ledare som verkligen har en karriär av att ”tighta” bakom sig. Som redaktionschef på DN 2010 var hon med och genomförde stora nedskärningar på tidningen tillsammans med Gunilla Herlitz. Hon började sitt på sitt nya jobb som vd för Nyhetsbolaget med att lägga ner TV4 News vilket innebar att 20 tjänster försvann och genomförde sedan TV4:s stora nedläggning av lokalredaktionerna som drabbade hela 125 personer – något hon själv beskrev som ”det värsta jag varit med om”.

Händelserna har dock inte varit direkt svåra att leva med, anser bolags-vd:n.
– De svåra besluten jag har fattat, som nedläggningen av TV4 News, har ändå varit väl motiverade. Och det är fullt nödvändigt att fatta sådana beslut om man ska kunna fortsätta att driva en verksamhet. Vi är ett företag och måste sikt generera vinst. På DN gjorde vi en stor turnaround och sparade mycket kostnader samtidigt som vi höjde kvaliteten, och det är jag väldigt stolt över. Vad gäller lokalredaktionerna så var det ett affärsmässigt baserat beslut från TV4:s ledning som vi var tvungna att genomföra eftersom journalisterna var anställda hos oss.

– Men jag funderar ibland över vad det gör med en som människa, när man jobbar i en bransch där man hela tiden känner ett hot, där man måste dra ner, spara och tighta. Det kan kännas deppigt att det är så svårt att hitta nya fungerande affärsmodeller för kvalitetsjournalistik. Jag undrar hur det är att jobba i bransch som ständigt expanderar? Det måste vara häftigt. Kanske som när jag jobbade på Dagens Industri på 90-talet och alla siffror pekade uppåt.

Åsa Tillberg Widell uppfattas av många som en hårdför ledare, delvis till följd av historiken av tuffa nedskärningar. Men hon känner inte igen sig i beskrivningen.
– Nej, jag tycker inte att jag är hård. Men jag vet att jag är rak och tydlig och det finns de som kan tycka att det är jobbigt. Jag har suttit i många samtal med medarbetare som behöver bli bättre på det de gör, eftersom jag tycker att det är schystare att prata om det än att se förbi det. Annars får ju personen ifråga ingen chans att förbättra sig och det tycker jag inte är särskilt snällt. Jag tror att de flesta i längden föredrar ett öppet klimat.

Tror du att uppfattningen ligger mer nära till hands för att du är kvinna?
– Det är väl klassiskt, att samma egenskaper som gör att man betecknar en manlig ledare som beslutsför och exekutiv, uppfattas som hårdhet och kyla hos en kvinnlig. Det är sorgligt, men förhoppningsvis är det på väg att förändras. Åtminstone i mediebranschen ser vi fler och fler kvinnliga ledare, även på de högsta posterna.

Förutom att vara rak och tydlig karaktäriseras hennes ledarskap av snabba beslut – för att sedan göra om ifall något blir fel, menar hon.
– Jag hatar att fastna i mötesträsk eller onödigt långa beslutsprocesser. Det kan förvisso finnas risker med det, men så länge man är beredd att göra om så ser jag inga problem. För det mesta vet man ändå mot vilket beslut man lutar åt och då är det bättre att sätta ner foten och fatta det.

Du skulle inte passa så bra i public service kanske?
– He he, det kanske skulle behövas mer av sådant där, lite mer snabbfotad inställning.

Det var intresset för samhällsfrågor och politik som ledde Åsa Tillberg Widell in på den journalistiska banan. Efter studier på Journalisthögskolan i Stockholm fick hon 1990 ett sommarvikariat på DN:s ekonomiredaktion följt av fast jobb på Nyhetsbyrån Direkt, där hon var nyhetsreporter, med inriktning på politik och makroekonomi.

– Det var lite av en slump att jag hamnade på ekonomispåret. Och det var väl på grund av DN-meriten som Nyhetsbyrån Direkt tyckte det var en bra idé att rekrytera mig. Jag kunde ju ingenting då men jag fick helt enkelt lära mig.

Och lärde sig, det gjorde hon. Åsa Tillberg Widell blev kvar där i hela fyra år, följt av en riktig långkörare på 13 år på Dagens Industri, varav de sista åren som redaktionschef under Gunilla Herlitz. En tjänst som 2007 ledde till rollen som chef för DN:s ekonomiredaktion.
– Jag initierade en stor förändring på DN. Vi frångick ambitionen att försöka vara en kopia på Di eller SvD Näringsliv för att istället rikta oss till DN:s breda läsarkrets med mindre börs och finans men mer samhälls- och privatekonomi. Det var lyckat och vi fick många nya läsare.

Två år senare lyftes hon upp till redaktionschef i samma veva som Gunilla Herlitz också tog klivet över till DN – även där som chefredaktör. Under åren har de två byggt upp en stark arbetsrelation och vänskap och kommit att uppfattas som något av ett radarpar. En relation som har präglat Åsa Tillberg Widells ledarskap.
– Att jobba med henne har passat mig väldigt bra. Något som kännetecknar hennes ledarskap är att ta våga ta beslut, ofta snabba, inte vara konflikträdd och våga säga som det är. Det här har varit viktigt även för mig. Vi har haft en väldigt gemensam syn på vad som ska göras och hur det ska genomföras.

Har ni dragit nytta av varandra – båda som kvinnor i ledande positioner?
– Ja, det tror jag absolut.

Nyhetsbolaget grundades 2012 i syfte att producera TV4-program som Nyhetsmorgon, TV4 Nyheterna, Kalla fakta och Malou Efter tio. Bolaget står nu på två ben: dels grundbeställningen till TV4 som produceras till självkostnadspris, dels ny produktion till marknadspris för att klara affären. Man säljer till kunder såväl inom som utanför Bonnier.

Åsa Tillberg Widell tillsattes som vd året efter. Under hennes år på posten har bolaget nästan fördubblat mängden producerat material i grundbeställningen för TV4 räknat i minuter, men till en lägre kostnad. Och den externa produktionen till nya kunder ökar.
– Vi har också höjt kvaliteten. Produktionen mot nya kunder blir väldigt kostnadseffektivt för oss att producera, eftersom vi har en så stark grund att stå på med en infrastruktur av kunnig personal och teknik att använda. Under sommaren har vi periodvis haft fler medarbetare som varit inne och jobbat för de nya programmen än för vår grundverksamhet. Det illustrerar på ett bra sätt hur den här delen av verksamheten går nu.

Att jobba kostnadseffektivt är a och o enligt Åsa Tillberg Widell, för att kunna producera journalistik med hög kvalitet.
– I den här branschen har vi i dag inga reserver att ta av längre. Vi behöver alla resurser. Det är tufft – men samtidigt, med mindre resurser tvingas man tänka till. Det kan till och med höja kvaliteten och jag tror att många journalister upplever en stimulans i att vara behövd och efterfrågad. Det är mycket mer krävande att jobba på en redaktion i dag jämfört med för bara tio år sedan. Det är tufft men också stimulerande, och det fungerar bra hos oss. Det är inte så att vi har höga sjuktal eller så.

Att jobba hårt ska dock inte behöva betyda en massa övertid, menar Åsa Tillberg Widell. Om hennes egen arbetstid säger hon:
– Jag har inställningen att om man inte hinner det man ska inom sin arbetstid så jobbar man inte tillräckligt effektivt.

Så om du sitter hemma och tittar på tv, är det inom arbetstid eller inte?
– Ja, om vi ska räkna på det sättet så har jag väldigt mycket arbetstid. Och ibland kan jag faktiskt ta en heldag då jag sitter hemma och ser en massa tv som jag inte hinner med annars.

Fakta / Åsa Tillberg Widell

Ålder: 49.

Bor: Lidingö.

Född: Stockholm.

Familj: Döttrarna Hanna, 20 och Hedvig, 17. Nygift med Mikael.

Aktuell: Vd på Nyhetsbolaget.

Tjänar: 2 388 100 (2014).

Medievanor: Nyhetsmorgon, Tv4 Nyheterna, DN, DI och SvD på morgonen. Resten av dygnet Ekot, TV4 Nyheterna och Kalla fakta, SVT:s nyheter om jag hinner. Nästan alltid på play i mobilen. Försöker hinna se så många aktuella program som möjligt i olika genrer på olika kanaler. Ligger ständigt efter känns det som.

Karriär i korthet: Politikreporter Nyhetsbyrån Direkt, Politikreporter och krönikör Dagens Industri, Redaktionschef Dagens Industri, Chef för Dagens Nyheters ekonomiredaktion, redaktionschef Dagens Nyheter, vd Nyhetsbolaget.

Senast lästa bok: Elena Ferrantes Neapel-serie.

Senast sedda film: Tittat mest på TV-serier senaste tiden, bl a Treme och Marcella.

Rekommenderar: Nyhetsbolagets senaste reality Tunnelbanan som hade premiär på Kanal 5 i torsdags.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.