Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Åsiktsmaffian på Twitter är en quick fix av skit"

Publicerad: 26 april 2011, 08:17

Alex Schulman har slutat att nätverka. Han firar påsk på Gotland och skulle kunna flytta dit för gott. För Resume.se sågar han reklambranschen, han berättar om framtidsdrömmarna, sitt hittills roligaste jobb och hur han förhåller sig till åsiktsmaffian på Twitter. – Jag njuter av att ta del av den. Det är som att få en quick fix av skit. Ingen ska påstå att det finns något uppbyggligt där, man bollar 140 tecken till varandra medan man står i en hiss eller sitter på toaletten, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanHelgintervjun

Alex Schulman. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Under påskhelgen tar Alex Schulman en välbehövlig paus från jobbsysslorna. När Resume.se når honom för en påskintervju är han på Gotland och vi får svar på våra frågor via mejl.

Vad är det roligaste du håller på med yrkesmässigt just nu?
– Det är nog Schulman Show på Aftonbladet. Det är så jävla roligt att det fortfarande utvecklas, blir bättre och större. Förra avsnittet hade vi över en halv miljon tittare. Vi är i och med det större än de flesta tv-program på Trean och Femman.

Vad händer för din del resterande del av året?

– Jag skriver på min nästa bok, samtidigt som jag hoppas att vi får till ett roligt tv-projekt till hösten.

Hur går din nuvarande blogg jämfört med pappabloggen? Är det lika roligt att blogga nu som tidigare?
– Storleksmässigt är den lika stor och ibland lite större än pappabloggen. Men det är ju en helt annan sak. Pappabloggen var ju väldigt emotionell och härlig att skriva på så sätt. Plusbloggen är ju en kritikblogg och det är utmanande att skriva bra recensioner. Det finns ingen annat genre som är så fylld med obegåvade människor som recensenterna.

Vad tycker du om åsiktsmaffian på Twitter? Hur bidrar den till samhällsutvecklingen?
–  Jag njuter av att ta del av den. Det är som att få en quick fix av skit. Ingen ska påstå att det finns något uppbyggligt där, man bollar 140 tecken till varandra medan man står i en hiss eller sitter på toaletten. Och samtidigt finns det en liten grupp människor som brinner för Twitter, som kan gå in i döden för Twitter, som påstår att Twitter revolutionerar världen. Det finns ingenting världsrevolutionerande här, jag lovar.

Har du någon gång funderat på att skita i allt som har med media att göra och bara göra något helt annat? I så fall vad?
– Jag skulle gärna flytta till Gotland för gott någon gång i livet. Där skulle jag bara sitta och skriva böcker. Men det kräver ju att jag kan försörja mig på författarskapet och där är jag inte riktigt än.

Hur har ditt liv utvecklat sig sedan du gick med i Socialdemokraterna?
– Inte det minsta. Jag blev uppmuntrad av sosse på Facebook att ansöka om medlemskap och då gjorde jag det. Det stod att jag skulle få hem ett svarskort, vilket jag inte fått. Så jag är inte med i partiet. Och nu skiter jag nog i det. Men det är roligt med Juholt, jag gillar honom.

Hur tycker du att det gick med Veckans Kanin, med lite distans till det?
– Vi snittade på runt 170 000 tittare på ett program som gick klockan 22. Då tyckte jag att det var en förfärlig siffra, men som tv-våren utvecklat sig så är ju det faktiskt riktigt skapligt, på gränsen till BRA! Kanske läge att ta upp det där programmet igen.

Du pratade lite grann om Guldägget i ditt radioprogram på Radio1 och hade synpunkter på bland annat Magnus Jakobssons Guldskrifts-vinnande annons. Kan du berätta hur resonemanget gick och hur du ser på reklambranschen?
– När han tog emot sitt pris berättade han att han hade skrivit copyn i “en livsbejakande furioso” bara timmar efter att hans pappa avlidit. Jag älskar det uttrycket, “furioso” är ett ljuvligt ord, även om jag inte riktigt förstår hur han kontextuellt använder det här. Det är den typen av historier som skulle kunna göra att reklambranschen återfår sin forna glans. Det behövs goda historier där. Men så läste jag copytexten och blev lite nedstämd över att en så pass medioker text blev utsedd till Sveriges bästa reklamtext. Då kan den där branschen inte vara mycket att ha.

Hur ofta är du inne på Resume.se? Vad tycker du om Resumé rent generellt?
– Fem gånger om dagen. Ibland mer än så. Jag tycker om Resumé, även om jag hatar alla de där rubrikerna som handlar om “veckans kampanj” och sånt. Jag vill läsa om media, tack så mycket.

Vilka i mediebranschen umgås du mest med, förutom din fru Amanda och bror Calle?
– Min bästa vän är Klas Lindberg, som jobbar på Aftonbladet (nöjeschef, reds anm). Vi har varit kompisar sen vi gick i nian. I övrigt hinns det inte med så mycket umgänge – jag vill bara vara med min familj.

Hur mycket bryr du dig om nätverkande, hur viktigt är det för att göra karriär?
– Jag är färdig med det där. I min värld nätverkar man när man är ung och vill in i branschen och sen vilar man på lagrarna. Det gör jag nu, vilar på lagrarna.

Vad gör du i påsk?
– Jag är på Furillen på Gotland. Min fru ska fotograferas för en tidning och jag är här som assistent. Påkafton ska vi fira med hela Amandas familj i Rute som ligger en mil härifrån.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanHelgintervjun

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.