Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aspekta säljer webbyrå till danskar

Publicerad: 28 mars 2012, 08:38

PR-byrån Aspekta i Malmö säljer sin halva i joint-venture-bolaget Aspekta Propeople till sin danska motpart.


Ämnen i artikeln:

AspektaPropeople

Webbyrån Aspekta Propeople byter också namn till Propeople Sverige i  och med affären. Köpeskillingen är dock hemlig, enligt Nyhetsbrevet  Rapidus.

Aspekta Propeople, eller som bolaget nu ska heta  Propeople Sverige, grundades 2010, har två fast anställda och kunder som  Öresundskommittén, Lokaldelen och Bona, enligt Rapidus.

För  Aspekta innebär försäljningen en möjlighet att fokusera på  pr-verksamheten, medan Propeople ser den som ett led i en större  expansion i bland annat Sverige:
– Vi siktar på att befästa vår position som webbyrå i  södra Sverige...nästa steg är en etablering i Stockholm, säger Propeople  Groups ordförande Ole Andersen till Rapidus.

Propeople-koncernen  har gått från 60-140 anställda på bara ett par år i och med att man har  öppnat nya kontor i USA och Österrike. Merparten av de anställda finns  vid utvecklings- och produktionsavdelningar i Bulgarien och Moldavien.

Propeople har kunder som Maersk, Unicef, Egmont och Berlingske Tidende.

Koncernen beräknas omsätta 35 miljoner kronor danska kronor under räkenskapsåret juli 2011 till juni 2012.

Aspekta har ett 20-tal anställda och hade en byråintäkt på 22 miljoner kronor under 2011.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AspektaPropeople

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.