Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Aspiro konkurrerar med jättar som Apple och Google"

Publicerad: 20 Februari 2012, 11:26

Anita Huun, Schibsted-analytiker vid Handelsbanken Capital Markets om Schibsteds 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro: "Aspiro konkurrerar med jättar som Apple, Google och inte minst Spotify. Och då måste man få in mer kapital."

Foto: Pressbild.

Schibsted tog kontrollen över Spotify-utmanaren Aspiro i förra veckan och har också meddelat att man vill ta in en affärspartner för att kunna expandera verksamheten: – Aspiro konkurrerar med jättar som Apple, Google och inte minst Spotify. Och då måste man få in mer kapital, säger Anita Huun, analytiker vid Handelsbanken Capital Markets i Norge.


Ämnen i artikeln:

Trond BergerSchibstedGoogleAppleAspiro

Så sent som förra veckan stod det klart att Schibsted tagit kontroll  över Spotify-utmanaren Aspiro. Mediejätten har lyckats samla ihop 63,7  procents ägande i bolaget efter att ha lagt ett 340-miljonersbud för  några veckor sedan.

I samma veva meddelade Schibsted att man  räknar med att ta in kapital för att kunna expandera verksamheten. Men  det är inte något som uppskattas av alla aktieägare precis.

En som  hört av sig till resume.se kallar det hela "otroligt fult". Han är  mycket kritisk till att Schibsteds finansdirektör tillika ordförande för  Aspiro, Trond Berger, hänvisar till att Aspiro behöver pengar då man  är: "skuldfritt" och även har pengar i kassan.

Aspiros  årsredovisning för helåret 2011 visar att Aspiro har en kassa på 57,5  miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2010 då kassan låg på 76,8  miljoner kronor.

Anita Huun, som är analytiker vid Handelsbanken  Capital Markets i Norge och följer Schibsted dagligdags, menar att det  är fullständigt rimligt att Schibsted behöver få in en ytterligare  partner för kunna expandera Aspiros verksamhet:
– Man befinner sig  på en hårt konkurrensutsatt marknad och får slåss med jättar som Apple,  Google och Spotify. Så med tanke på att styrelsen har gett sitt  enhälliga stöd för budet ger det signaler om att bolaget behöver kapital  för att kunna utveckla verksamheten, säger hon.

Hon menar ocså att det som Aspiro idag sitter med i kassan är småpotatis om man ska ut och konkurrera internationellt:
– Det räcker väl att köra en reklamkampanj i Storbritannien. Sedan är pengarna slut, säger Anita Huun.

Schibsted  har tidigare meddelat att budet var villkoret av att 90 procent av  aktieägare tackar ja, men gjorde en kovändning att valde att låta det  vara ett ovillkorat bud.

En starkt bidragande orsak till att  Schibsted verkligen vill få igenom affären är att den skapar  synergieffekter för deras online-verksamhet, enligt Anita Huun:
–  Schibsted är mycket starka med sina online-portaler och dessa kan  utnyttjas för att driva trafik till Aspiros tjänster, säger Anita Huun.

Schibsted har också valt att förlänga budtiden till och med den 2 mars för att ytterligare kunna öka sitt ägande i bolaget.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.