Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 26 mars 2012, 07:52
Wimp – en Spotify-utmanare.
Schibsted-ägda Spotify-utmanaren Aspiro har testkört tjänsten WiMP i Tyskland från december. Det är framförallt representanter från musikbranschen som har fått utvärdera tjänsten, vilket har gett mersmak. Aspiro kör igång skarpt i Tyskland från och med Q2.
Nyligen stod det klart att Schibsted samlat ihop totalt 74,3 procents ägande i Aspiro. Det vill säga Schibsted är majoritetsägare i bolaget.
Som resume.se tidigare har berättat är planen att expandera verksamheten till fler marknader. Schibsted drar nu igång i Tyskland från och med Q2.
Bakgrunden är att Aspiro har låtit representanter från den tyska musikbranschen utvärdera WiMP, som är den musiktjänst som Aspiro äger.
I en enkät svarade 90 procent att de gärna eller mycket gärna använder tjänsten, medan 88 procent svarade att de ska fortsätta att använda tjänsten varje dag alternativt flera gånger per vecka:
– Vi är givetvis glada över all positiv feedback vi fått från tyska
musikbranschen och vi ser verkligen fram emot att fortsätta det goda
samarbetet fram emot vår lansering, säger Aspiros VD Gunnar Sellæg i en kommentar.
Aspiro ska även lansera nya musiktjänster i Holland samt minst två ytterligare länder i Europa och ett land utanför regionen.
Karl-Johan Byttner