Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aspiro visar kraftig försäljningsökning

Publicerad: 10 Maj 2012, 08:47

Schibsted-ägda Aspiro ökar nettoomsättningen från 42,2 miljoner kronor under Q1 förra året till 71,9 miljoner kronor i år. Bolagets förlust ökade dock från -10 miljoner kronor till -16,1 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

WimpSchibstedAspiro

Aspiro, som äger musiktjänsten Wimp, ökade sin nettoomsättning för det första kvartalet med över 175 procent.

Bolaget har bland annat haft en betalansering i Tyskland under kvartalet och dragit igång en kommersiell lansering under Q2 i år, vars effekt alltså redovisas i nästkommande kvartalsrapport.

Aspiro har även tecknat ett avtal med operatören Ziggo i Holland, vilket beräknas ge en omsättning på 9 miljoner kronor under två år.

Aspiro ökade även nettoomsättningen inom affärsområdet TV med 19 procent.

Här tecknade bolaget bland annat en förlängning av det tidigiare avtalet med Telekom Tyskland, vilket gäller leverans av tv- och videotjänster i Tyskland och Österrike. Avtalet ger en nettoomsättning på 24-32 miljoner kronor under den närmaste 18-månadersperioden.

Viktiga händelser efter periodens utgång är bland att nuvarande vd Gunnar Sellaeg även tar över ansvaret för affärsområdet TV. Schibsted har också meddelat att det flyttat hela sitt Aspiro-innehav till ett nytt dotterbolag, Streaming Media AS. Schibsted äger 73,4 procent av Streaming Media, Ferd Capital 16,6 procent och Platekompaniet 10 procent.

Aspiros mål är att nå minst 80 procents tillväxt inom affärsområdet Music under 2012 och här räknar man även med att införa alternativa affärsmodeller, vilket kräver nytt kapital.

Aspiro ska även lansera nya musiktjänster i Tysland, Holland, minst ytterligare två länder i Europa och minst ett land utanför regionen under 2012.

Bolaget redovisar alltså ett negativt Ebitda för Q1 och Aspiro räknar även med ett negativt Ebitda för hela 2012 i och med alla satsningar inom affärsområdet Music.

Aspiros målsättning är att nå minst 20 procents tillväxt inom affärsområdet TV under 2012. Aspiro ändrar också sin prognos för affärsområdet och räknar även här med ett negativt Ebitda för 2012.

Gunnar Sellaeg ger bland annat följande kommentar i rapporten:

"Aspiro har höga ambitioner för musiktjänsten WiMP och våra tv-tjänster och såhär långt under året ligger vi linje med förväntningarna."

Schibsted äger idag 74,3 procent av aktierna i Aspiro.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

WimpSchibstedAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.