Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aspiros budmotståndare har samlat åtta procent

Publicerad: 18 Januari 2012, 09:12

Schibsteds finansdirektör Trond Berger möter på allt hårdare motstånd från Aspiros aktieägare kring deras 340-miljonersbud på bolaget.

Foto: Pressbild.

Gruppen som motsätter sig Schibsteds 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro har samlat åtta procent av aktieägarna. Allt enligt den senaste uppdateringen på Facebook-gruppen: "Aspiro – var med och säg nej till skambudet från Schibsted!".


Ämnen i artikeln:

WimpSpotifyOrklaSchibstedAspiro

Facebook-gruppen samlade ett 30-tal medlemmar under det första dygnet  och samma dag, fredag, meddelade Schibsteds finansdirektör Trond Berger följande till resume.se:
"När du ger ett bud på ett företag är det inget ovanligt att vissa aktieägare vill få ut mer än vad erbjudandet säger."

Idag,  onsdag, har protestgruppen 114 medlemmar och uppger sig representera  ägarandelar på åtta procent av bolaget, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Aspiro äger varumärket Wimp, vilket är en utmanare till Spotify och liknande musiktjänster.

Schibsted äger först 40 procent av bolaget, men sålde av 21,3 procent år 2009.

I  förra veckan lade Schibsted ett på hela Aspiro den 12 januari för 1,65  kronor per aktie, vilket alltså motsvarar 340 miljoner kronor.

Aspiros  styrelse har enhälligt ställt sig bakom budet och aktieägare som har  andelar motsvarande 32,4 procent av bolaget (SEB Enskilda AS,  Platekompaniet AS och Orkla ASA) har uttryckt sitt stöd för budet.

Budet är dock villkorat av att 90 procent av ägarna tackar ja.

Så  sent som igår kväll, tisdag gick Schibsted ut med information om så  kallad erbjudandehandling till aktieägarna. Denna finns dels tillgänglig  via Schibsteds hemsida och även Nordeas hemsida.

Erbjudandet ska distribueras ut till aktieägarna i Aspiro.

Accepterioden för budet löper från den 18 januari–15 februari.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.