Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

ATG om nomineringen till Framtidens Marknadsavdelning

Publicerad: 17 September 2018, 08:26

Sten Andersen, marknadschef på ATG, berättar om hur det känns att vara nominerad.


Ämnen i artikeln:

ATGSten AndersenFramtidens Marknadsavdelning

Den 19 september drar Resumés heldagskonferens Framtidens marknadsavdelning igång. I samband  med konferensen utses den marknadsavdelning som har jobbat mest framtidsinriktat och med starkast innovationskraft.

De nominerade är AMF Fastigheter, Atea, Nocco, SAS, TUI och ATG. I Resumés serie där vi intervjuar de nominerade har nu turen kommit till ATG.

I somras lanserade ATG en  kampanj i samband med att den nya omreglerade spelmarknaden trädde i kraft. Lagändringen innebär i korthet att spelaktörer på den svenska marknaden behöver införskaffa en licens samt att de måste vara "måttfulla" i sin reklam. ATG:s kampanj, som varit framtagen av reklambyrån Åkestan Holst, har haft ambitionen att visa skillnaden mellan ATG och internationella aktörer som verkar på den svenska spelmarknaden. Detta belystes till exempel genom att lyfta fram att de skillnad från många andra spelföretag är registrerade och skattar i Sverige.

De lanserade även kampanjsajten atg.se/schysstspel där användare kan lämna feedback åt hur ATG ska bli bättre och schysstare. Tidigare under  året började de med nya reklamfilmer där de återetablerade spelklassikern Harry Boy. De har även lanserat en guide där befintliga spelare ger tips till blivande spelare, samt en fond som ska stötta idrottsföreningar som minskar utanförskap genom sin verksamhet.

Resumé har pratat med marknadschef Sten Andersen.

Hur känns det att vara nominerad till Framtidens Marknadsavdelning?

– Det känns fantastiskt roligt. Jag har tidigare varit vd på olika byråer i 20 år nu och sett ett och annat. Jag vågar påstå att (vi har) verkligen tagit ett stort steg framåt. Här har möjligheten funnit att bygga den avdelning jag alltid trott på.

Varför tror du att ni har blivit nominerade till det här priset?

– I vårt fall tror jag att vi definieras tydligt som mer än ett spelföretag och har flytande gränser mellan marknadsföring, utveckling och publicering. Det som de flesta andra  inte gör, till skillnad från oss, är att vi arbetar mer som ett mediehus än som en traditionell marknadsavdelning. Vi har till exempel regelbundna redaktionsmöten. Vår marknadsföring bygger även på ett manifest som 95 procent av alla medarbetare har full koll på. I manifestet nämns till exempel att ATG som varumärke ska paketeras på ett sätt som känns inbjudande, äkta och trovärdigt och spännande före, under och efter, alltid med spelansvaret i fokus. Vi lever upp till vårt varumärke i 360 grader och har specialister i alla olika kategorier. Vi har ett dashboard där vi dagligen analyserar och interagerar om hur vi förhåller oss i relation till vårt manifest. Manifestet säger också att vi skall vara spelbranschens kompass, något som verkligen behövs.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.