Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Att öka den digitala närvaron – både utmaning och möjlighet”

Publicerad: 6 juli 2015, 08:54

Leif Eliasson byter Freedom Finance mot Metro.

Tidigare i dag stod det klart att Leif Eliasson blir ny vd på Metro efter Andreas Ohlson valt att lämna tidningen. – Det känns jättebra – spännande och utmanande, säger Leif Eliasson till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Leif Eliasson kommer närmast från Freedom Finance och har en bakgrund från mobil- och onlineverksamhet på Tradoubler, Relevant Traffic, Aspiro, Ericsson och Tele2.

– Det är därför jag har plockats in. Att öka den digitala närvaron är både en utmaning och en möjlighet. Metro är ett väldigt välkänt varumärke – och ungt jämfört med många av konkurrenterna. Det blir viktigt att se hur man ska hitta rätt i det digitala, säger Leif Eliasson.

För att bli mer digital har Metro under Andreas Ohlsons ledning redan tagit fram en plan.

– För mig blir det först att jobba vidare på den planen, och kanske justera den på sikt om behovet finns för det. I och med att jag inte har börjat på Metro än har jag inga fler banbrytande lösningar just nu, säger han.

Rekryteringsprocessen har hållit på sedan i maj och att jobbet blev Leif Eliassons stod klart i helgen.

– Jag har hållit på mycket med digitalisering tidigare – dels jobbat i bolag som är digitala men också jobbat i bolag som genomgått en transformation. Därifrån tar jag bland annat med mig erfarenheter om tillvägagångssätt för analyser och affärsutveckling. Det är inte små saker som händer – utan stora.

Strax efter att Anders Ohlson slutade på tidningen i april, valde även Metros tillförordnade chefredaktör Kristoffer Rengfors att lämna för att bli marknadschef på Flygresor.se.

Leif Eliasson tillträder den 17 augusti.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.