Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Åtta annonsörer får ensamrätt i TV4 News

Publicerad: 26 oktober 2011, 14:38

TV4 News bygger kanalen på åtta premium-annonsörer som får branschexklusivitet. Vd Göran Ellung har sneglat på TV2 News i Danmark: – Det är bra för annonsören som får vara med och bygga upp kanalen. Vi slutförhandlar redan årsavtal med några premiumkunder.


truefalse

Göran Ellung. Foto: TV4.

TV4:s 24-timmars nyhetskanal TV4 News skulle ha startat i dagarna, men lanseringen sköts upp till den 24 januari.

– Nu finslipar vi tablån och gör arbetsscheman, säger  Göran Ellung som just har bytt jobb från programdirektör i TV4 till vd för Nyhetsbolaget.

TV4 News blir ett ”svenskt CNN”, men förebilderna finns i Danmark och Norge där kommersiella TV2 startade dygnetruntkanaler redan för fem år sedan.

Programtablån bygger på ett nyhetshjul som uppdateras varje timme:

–   Det blir mycket utrikesnyheter, ekonomi och sport, säger Göran Ellung.

–   Vi slutförhandlar nu med BBC om att få in BBC Worlds halvtimmesprogram i tablån. Vi kommer också att ta in ”Kalla fakta” och ”Kvällsöppet”, som vi gör för TV4. Under ”Nyhetsmorgon” samsänder vi halvtimmes-nyheterna.

Nyhetsbolaget består av TV4 Sveriges 25 lokala stationer och TV4:s aktualitetsavdelning och har än så länge närmare 450 anställda:

–   Vi ska producera nyheter och samhälle åt TV4, som tar bort sina korta nyhetssändningar och koncentrerar sig på 19 och 22. De får givetvis exklusivitet på egna nyheter, sedan gör vi uppdateringarna i TV4 News.

–   Vi ska ha något nöjesprogram, men jagar inga unga tittare. Vår målgrupp är lite äldre, lite mer storstad och lite mer välutbildad. Det är klassisk nyhetspublik, ungefär 30 plus.

Nyhetsbolaget har två -intäktskällor – distributions-intäkter och reklam. Modellen att ge några få stora annonsörer exklusivitet är hämtad från Danmark:

–   De hade bara fem annonsörer första åren, säger Göran   Ellung. Vi har valt åtta för att inte få så stark repetitions-effekt. De ska ha bransch-exklusivitet och den som först hugger får årsavtal. Det kan vara bank, telekom, flygbolag eller bilmärke.

I går träffade Göran Ellung rekryteringsfirman som har letat en programdirektör och en affärsansvarig till den nya kanalen. TV4 News viktigaste distributionskanal är Com Hems 1,8 miljoner hushåll men förhandlingar med -övriga distributörer pågår.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.