Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Auschwitz-app för journalister lanseras

Publicerad: 21 mars 2016, 11:24

Auschwitz-Birkenau State Museum gör reklam för sin app.

Den nya appen ska hindra reportrar från att förenkla historiska begrepp.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Tillsammans med byrån FCB Warszawa har Auschwitz-Birkenau State Museum tagit fram en app som flaggar när journalister använder vissa fraser i program som Word, TextEit, Keynote, Outlook och Safari.

Det museet framför allt vänder sig emot är förenklingar som ”polskt dödsläger” och ”polskt koncentrationsläger” när Polen hade väldigt lite att göra med det som pågick i lägren på ockuperad, polsk mark under andra världskriget. Tvärtom mördades fler än 1,9 miljoner polacker under ockupationen.

Appen heter ”Remember” och är, enligt Adweek, än så länge designad för att kunna upptäcka felaktiga fraser i 16 språk. Nu går museet ut med en kampanj för att få journalister att använda den.

Sanna Wolf-Watz

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.