Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Även en död get har styv svans

Publicerad: 23 september 2016, 12:49

Livet på Resumé, oacceptabla hot mot journalister och Peppe Engbergs bevingade citat. Det är lite av innehållet i chefredaktör Johan Såthes krönika.


Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

En vanlig dag på Resumés redaktion börjar ungefär klockan 07.15 med att jag kommer in till jobbet. Vid 07.30 anländer webbchefen Fredrik Thambert för att skriva "morgonsvepet", det vill säga en sammanfattning av nattens och morgonens viktigaste nyheter inom medie- och kommunikationsvärlden. Mellan åtta och halv nio anländer ett helt gäng, webbreportern Andreas Rågsjö Thorell och Resumé Insikts tre redaktörer Billy Andersson, Julia Lundin och Yasmine Winberg. Fredrik Thambert får några sista tips från kollegorna innan han senast 09.00 skickar ut ett nyhetsbrev till våra 16 000 nyhetsbrevprenumeranter.

Anders Börgö och bildredaktören Andreas "Elgen" Elgstrand och brukar komma strax före nio, ofta åker "Elgen" direkt till en fotografering, som nu måndag då han flyger till Malmö på morgonen för att plåta ett stort reportage till nästa nummer av magasinet.

Resumé Insikt och webbredaktionen håller var sitt kort redaktionsmöte vid halv nio innan arbetsdagen drar igång. Vad som händer under en dag på Resumé och i våra nyhetskanaler är förstås helt beroende på vad som händer i medie- och kommunikationsvärlden. Ni är ganska många som varje dag ringer, mailar, faxar och budar till oss i akt och mening att få oss att skriva om era medier, byråer, kampanjer och värvningar av nyckelpersoner.

Det mycket kul och inspirerande att jobba på en tidning som väcker den typen av engagemang.

Det är heller inte ovanligt att makthavare i branschen vädjar och/eller sätter press på oss – gärna mig – om att vi ska skriva om saker eller personer ur ett visst perspektiv. Ett enkelt sätt att tänka för att komma fram till vettiga publiceringsbeslut är att påminna sig om att vi skriver för "den vanliga läsaren". Inte våra kompisar eller för att behaga andra intressen (ett litet tips i all välmening till alla er som kommer med nyhetstips till mig: Skicka tipsen till webbchefen Fredrik Thambert också, jag sitter ofta fast i möten och hinner inte läsa och skicka vidare förrän flera timmar senare).

En dags digital mix på Resume.se och Resumé Insikt består av nyheter, analys, bloggar, "affärsnytta" och något oväntat – helst lite kul. Jag tycker att Resumé står för en seriös och affärsmässig attityd till våra bevakningsområden. Men det ligger också i vårt varumärke att då och då göra det oväntade, att våga gå mot strömmen. Resumé ska ibland göra lite oväntade saker och till med vara på gränsen till uppkäftig, men alltid med hjärtat på rätta stället.

När jag började på Resumé första gången, 1996, var livet på redaktionen betydligt enklare. Vi gjorde en papperstidning i veckan, det var det flöde av journalistik och annonser man hade att förhålla sig till, lite förenklat. På torsdagarna kom Resumé ut i papper, där publicerade vi våra nyheter. Punkt slut.

I dag ser verkligheten helt annorlunda ut. På en dag kan vi publicera mellan 20-30 artiklar på nyhetssajten, vi skickar ut minst tolv gratis nyhetsbrev med nyheter, analyser och intervjuer från sajten varje vecka. I slutet av juni startade vi tre betalda nyhetsbrev Resumé Insikt, som finns en i tre editioner; Media, Marknad och Kommunikation, som kommer ute med varsin edition i veckan.

Har ni läst Resumé Insikt förresten? Jag tycker att alla tre breven håller mycket hög klass och är måsteläsning för alla om jobbar i medie- och kommunikationsvärlden. Just i dag vill jag särskilt rekommendera en artikel av redaktör Julia Lundin om hur olika medier jobbar med digital konvertering, du hittar den i Resumé Insikt Media.
Här en kort sammanfattning av vad analysen handlar om.

Vill du testa Resumé Insikt hittar du en länk här.

Tillbaka till en arbetsdag på Resumé. Förenklat kan man säga att vi en vanlig dag jobbar med tre parallella flöden: Sajten, Resumé Insikt och magasinet Resumé. De snabba nyheterna hamnar på sajten, analyser och fördjupning hamnar i Resumé Insikt och i magasinet.

En annan arbetsuppgift som inte fanns 1996 är att hela tiden använda våra egna sociala medier för att locka läsare och optimera flödet på sajten. Var och hur man gör det är nästan en egen vetenskap, det handlar om att göra många saker konsekvent, men också med magkänsla för hur och när man kan skapa viral spridning av en Resumé-nyhet.

Webbchefen Fredrik Thambert har en riktigt bra feeling för hur man gör Resumé har mellan 130 000 och 150 000 unika besökare i veckan på vår sajt, med det är vi klart största branschtidning i Norden.

Och vi skulle kunna vara ännu större. Ärligt talat, det vore faktiskt ganska enkelt för oss att vara större, det finns ämnen i gränslandet till våra bevakningsområden som på kort sikt skulle kunna ge oss massa fler läsare, och därmed också mer annonspengar.
Men Resumé är en mötesplats för professionella yrkespersoner inom medie- och kommunikationsvärlden, inte ännu ett forum för korkat hat och rasism.

Det finns många saker gör det roligt att jobba på Resumé. Men en sak som jag gärna lyfter fram är att det är mycket stimulerande att både beskriva hur mediebranschen och dess affär förändras, och samtidigt själv arbeta med att förnya vår egen journalistik och affär.

I den nya medievärlden ingår också att inte bara göra tidningar och publicera nyheter på nyhetssajten. En viktig del i affärsutvecklingen är att skapa nya kontakter med läsarna i verkligheten, det kan till exempel vara genom vår senaste satsning Resumé Insikt Live. Vi har helt enkelt gjort föreläsningar och ett nätverk av vårt nyhetsbrev Resumé Insikt.
Läs mer här.

Vi fick idén till Resumé Insikt Live strax före midsommar, i mitten av september kör vi tre fullsatta föresläsningar i Bonniers konsthall. Håll utkik i spalterna, detta kommer vi att göra igen.

Jag tappar tråden, tillbaka till arbetsdagen på Resumé. Vid ungefär 15.30 skickar vi ut nyhetsbrevet igen, den här gången med en sammanfattning av dagens största händelser inom vårt bevakningsområde. Strax efter fyra går jag hem, nästan alltid först av alla, för att hämta barn på skola och dagis. På bussen brukar jag försöka läsa de artiklar som publicerats medan jag suttit i möten, jag och Fredrik Thambert messar eller mailar om vad vi missat, vad vi ska göra i morgon eller hur går det i kvällens fotbollsmatch på tv.

Vid fem halv sex går redaktionen hem. Om det händer något stort inom vårt bevakningsområde på kvällstid eller under helgerna brukar vi skriva artiklar och skicka ut ett extra nyhetsbrev. Varje lördag publicerar vi en stor "helgintervju" och varje söndag en lång "karriärintervju". På kvällarna brukar vi också göra reklam på Facebook för en del av våra "tidlösa" artiklar, vissa har spridits tiotusentals gånger via sociala medier, du hittar en del av dem under hastagen #baramänniska.

Vad vill jag då säga med allt detta skryt? Jo – att jag är glad och stolt över att allt vårt slit belönats med en nominering till att Årets digitala Tidskrift. Tack för bra jobb Fredrik Thambert, Andreas Rågsjö Thorell, Julia Lundin, Yasmine Winberg, Billy Andersson, Andreas Elgstrand, Leif Holmkvist, Anders Börgö, Johanna Björnholm, Björn Wallenberg och Mårten Färlin.
Läs mer här.

***
Hur gick det egentligen till när Forsman & Bodenfors såldes till det börsnoterade amerikanska holdingbolaget MDC Partners? Det har journalisten Jonas Malmborg tagit reda och skrivit en lång och mycket intressant artikel om. Läs om Forsman & Bodenfors stora språng här.

***
Klart läsvärt reportage reporter Henrik Arnstad och fotograf Åsa Sjöström om reportern Niklas Orrenius i nya numret av magasinet Arena.

***
New York Posts förstasida efter Brad Pitts och Angelina Jolies skilsmässa tillhör nog de konstigaste man sett. Man skulle vilja ha varit en fluga på väggen när de spånade fram den ettan. Och andra sidan är det den nog sjukt viral.

***
Det är naturligtvis helt oacceptabelt att journalister attackeras när de gör sitt jobb och bevakar fotbollsmatcher. Jag går mycket på allsvensk fotboll och oerhört trött på att behöva fundera på vilka matcher som är harmlösa nog för att det ska kännas helt säkert att ta med barnen på.

***
Aktuellts och Kultursnytts inslag om Nya tiders medverkan på Bokmässan väckte fler mediechefers vrede. Läs mer här.

***
Statusuppdatering från Dagens Nyheters krönikör Viktor Barth-Kron: "Årets julvärd blir Egor Putilov. Viktigt att låta många olika röster höras samtidigt, enligt SVT."

***
I torsdags kom Resumé ut med ett nytt magasin, läs om innehållet här.

***
Grattis KIT till två nomineringar till Tidskriftsgalan! Man kan ifrågasätta och fundera på KIT:s affär, men de har onekligen satt sig själva och sin journalistik på kartan.

Såg ni att Bonnier ska låna en miljard kronor för att rädda mediejobben? Men det var ändå lite roligt att Schibstedchefen Ehsan Fadakar på twitter skrev "Läser att Bonnier lånar en miljard från EU för att täcka Kits skulder."
Läs mer om KIT:s ekonomi här.

Två män som mer eller mindre verkar leva sina liv på twitter: KIT:s Fredrik Strömberg och Schibsteds Ehsan Fadakar.

***
Tack igen alla ni som kom till Resumé Insikt Live! Och ett extra stort tack till föreläsarna Jan Helin, Gustav Martner och Sara Rosengren.

***
Det finns många färgstarka personer som varit chefredaktörer för Resumé. En av dom heter Peppe Engberg och är i dag journalist, författare och (tusen)konstnär. Just nu säljer han sina tavlor på Galleri So i Kungsträdgården i Stockholm, vernissaget stänger klockan sju på söndag kväll. Han har också skrivit en ny bok som heter "Det är alltid för sent att ge upp". Jag ska försöka hinna kolla in utställningen i helgen. Känner jag Peppe rätt kommer det finnas gott om vin.

***
Läsning i helgen på Resumés sajt: På lördag möter du Dagens Nyheters avhoppade ledarskribent Hanne Kjöller. Under vinjetten #karriärsöndag intervjuas Berghs vd Camilla Wallander som har flyttat till London för att på plats starta nya digitala utbildningar.

***
Ett av Peppe Engbergs mer kända citat lyder "även en död get har en styv svans". Jag har alltid undrat vad det betyder. Kanske vill man inte veta.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.