Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Även företagen på Facebook får tidslinje

Publicerad: 29 Februari 2012, 15:09

Exempel på Facebook Pages med Timeline.

Facebook har ett större event i New York i kväll där ett antal nyheter presenteras, men en nyhet som Facebook går ut med redan nu är att man nu bekräftar att även företagens Page-sidor får tidslinjer.


Ämnen i artikeln:

FacebookNinni Lindertz

– Företagens pages blir hjärtat i all kommunikation och här kommer vi  nu att införa något som till mångt och mycket liknar användarnas  Timeline-system, säger Ninni Lindertz, som är marknadsstrateg på  Facebook.

Det finns dock vissa nymodigheter för företagen.

En sådan är att företagen och användare numera kan skicka privata meddelanden till och från varandra.

En  annan nyhet är att företagen kan använda en så kallad pin-funktion och  göra så att exempelvis inte en viktig kampanj hamnar för långt ned på  bolagets i sida i takt med att annan information måste ut:

– Det  viktiga är att allt blir baserat på företagens pages. Vi kallar det  Mission Control, vilket skulle kunna översättas med typ Hjärnkontoret,  säger Ninni Lindertz.

För att övergången ska gå så smidigt som möjligt går Facebook ut till alla administratörer av Pages-sidor över hela världen.

Dessa får informationen om att man har 30 dagar på sig att uppdatera sidan innan den går skarpt.

Administratörerna  får också massa tips och tricks för att underlätta arbetet. Men även om  den första uppdateringen enbart är en engångsföreteelse innebär  förändringen att det ställs helt nya krav på bolagens aktivitet på  Facebook, enligt Ninni Lindertz.

–Ytterst handlar det om att ha en  strategi för hur man ska nå de man vill nå hela tiden. Här utgör  företagens Page och dess tidslinje hjärtat i hela kommunikationen, säger  hon.

Hon gör en liknelse med hur företag idag publicerar sin  historik på webbplatsen.

Precis på samma sätt ska det fungera på  Facebook.
– När användarna lägger in viktiga händelser i sin  tidslinje som att man har gift sig eller fått barn kan Marabou lägga in  när man lanserade en viss produkt, säger Ninni Lindertz.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookNinni Lindertz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.