Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

B2b byter kanal

Publicerad: 3 December 2010, 12:50

Under krisen låg b2b-företagen lågt med sin marknadsföring. Nu kommer de sakta tillbaka, men har bytt fot från bred branding till digitala och smala kanaler. Snart får vi se direktörerna på både Facebook och YouTube. Det driver upp kursen.


Ämnen i artikeln:

Göran af KlerckerFacebook

truefalse

Mar­tin Kubu, vd Ehrenstråhles, Göran af Klercker, Sverigechef Aegis och Jens Welin Nordenchef Starcom.

Den svenska business to businesssektorn fick så mycket stryk i lågkonjunkturen att den inte har hämtat sig än. När konsumentföretagen i år har vräkt ut pengar på reklam har b2b-företagen organiserat om och tänkt om, hävdar Aegis chef Göran af Klercker:
– Många företag har gått igenom ett stålbad. Nu är de på väg ut ur stora strukturella förändringar som också har påverkat marknadsavdelningarna. Vi har fortfarande lågkonjunktur i 80 procent av Europas länder, då finns inga skäl att gå ut i stora kampanjer. Investeringarna går i stället mot Asien och i någon mån till Mellanöstern och Sydamerika.

Men de breda kampanjerna som bygger varumärken har minskat:
– Branding kommer inte åter till sina forna nivåer. Även mässor har kanske sett sin bästa tid. Företagen vill ha tid till dialog med kunder och prioriterar affärsmöten. De föredrar egna event, cr-satsningar (corporate responsibility) och eget content.
– B2b ligger långt efter konsumentföretagen digitalt. De lägger nu krut på att komma i kapp inom sök och webb. De har så komplexa produkter att de inte gör affärer på nätet, men kan använda den digitala miljön för att förlänga fysiska möten.

Göran af Klercker tror att vi snart får se de svenska storföretagens chefer på Facebook, Twitter och YouTube:
– Deras ir-folk hejar på dem för de vet att aktievärde är delvis en emotionell fråga­. En pigg kommunikationsstrategi bygger marknadsvärde och ger bättre kurs. Det finns skäl till att det finns så många klipp med Apples vd Steve Jobs på YouTube.

Starcoms Nordenchef Jens Welin ser samma trend i b2b-företagens medieval:
– Det pågår en omflyttning från breda medier till sök, webb och dm. Den har påskyndats av krisen. Det kan finnas taktiska skäl att inte gå ut i breda kampanjer när företaget samtidigt säger upp en massa folk. I stället har företagen satsat på digitala kanaler och egna event.

De stora b2b-byråerna fick också dra åt svångremmen under krisen. Hilanders sparkade 4 av 50 anställda, men anställer nu digital kompetens:
– 2009 var ett av våra värsta år, säger vd Ulf Strömqvist. Några stora företag lade ner kommunikationen helt. Först nu ser vi en påtaglig återhämtning. Det här året blir bättre och 2011 räknar vi med en tillväxt på 15 procent.
– Krisen påskyndar övergången till digital marknadsföring. Webben är företagets epicentrum, övriga medier driver kunder och prospects till webben. Kunderna vill också ha mer rörlig bild och nya aktiviteter kopplade till digitala medier.

Ehrenstråhles vd Martin Kubu ser medieinvesteringar flytta från Europa och USA till Asien och byta kanaler:
– Fokus har flyttat från USA till Kina. Investeringarna har tagit fart de senaste månaderna. Men stora företag säljer inte mer för att vi gör en kommunikationsinsats.
– Svenska företag säljer inte bara en pryl, de säljer kunskap som har förvärvats under 100 år sedan de stora uppfinningarnas tid. Ska du nå en 29-årig kvinnlig dataingenjör i Shanghai i stället för en 53-årig tysk verkstadschef är det klokt att byta usel fackpress mot digitala medier.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Göran af KlerckerFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.