Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 september 2013, 07:01
Foto: Pressbild.
Swedbanks tidigare kommunikationsdirektör, Thomas Backteman, går över till Socialdemokraterna. Han säger till DI Dimension att han ska göra sin ”politiska värnplikt” samt lägga upp den strategi som ska göra Stefan Löfven till statsminister.
I Dagens temanummer av DI Dimension fokuserar man helt och hållet på valet 2014.
DI berättar bland annat att Swedbanks kommunikationsdirektör Thomas Backteman ger sig in i S-lägret.
– Jag vill arbeta för att vi ska få en Socialdemokratisk regering, säger han till DI Dimension.
Han är den andra bankprofilen som på kort tid ansluter sig till partiet –
Nordeas tidigare kommunikationsdirektör Jan Larsson har gått över till partiet som valgeneral, vilket Resumé kunde avslöja i samband med Almedalsveckan.
DI Dimension konstaterar att de båda bankprofilerna skiljer sig åt väsentligt.
Jan Larsson har haft en lång karriär inom Socialdemokraterna, medan Thomas Backteman var medlem i Moderata Ungdomsförbundet, MUF.
Han var därefter yrkesofficer och gjorde sedermera en karriär som affärsrådgivare –han kallades också en av ”SAF:s blå khmerer”.
– Man brukar säga att man ska vara radikal som ung, men jag har nog rört mig i motsatt riktning, säger Thomas Backteman till DI Dimension.
Han får en fri roll och ska arbeta åt Jan Larsson med att sälja in politiken till specifika väljargrupper.
Thomas Backteman får dock inte betalt av partiet.
Hans anställning på Swedbank upphör den 1 januari nästa år och han får därefter betalt fram till nästa sommar:
– Det här är det jag kommer ägna mig åt fram till valet, säger Thomas Backteman till DI Dimension.
Jan Larsson har även plockat in Magdalena Westergren från McKinsey:
– Det är bra att det kommer människor från olika delar i näringslivet, personer som kan kanske inte förknippar med Socialdemokraterna, säger han till DI Dimension.
Karl-Johan Byttner