Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Baekdal: Trenderna som formar mediebranschen 2017

Publicerad: 1 februari 2017, 14:04

ArtStation.com är en av tjänsterna som Thomas Baekdal ger exempel på.

Foto: Montage

Vilka trender möter mediebranschen under 2017? Det berättar analytikern Thomas Baekdal i veckans analysbrev.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktThomas BaekdalResumé Insikt MediaAnalys

Fejknyheter, publiktapp, mönsterskifte, låg nivå av förtroende. Branschen stöter på många problem och det ser framför allt mörkt ut för de traditionella spelarna. Men vi ser samtidigt flera positiva medietrender.

Analytikern Thomas Baekdal har tagit upp flera av dem i denna veckas Resumé Insikt Media.

1) Betalningsviljan för media
För bara några år sedan lät det som att det var omöjligt att få folk att betala för innehåll online. Idag ser vi fler och fler exempel på motsatsen över hela mediebranschen. Det gäller bland annat affärspress, där de digitala abonnemangsintäkterna kommer tillbaka, men vi ser det också med nischade vertikaler, och företag som växt fram ur den digitala eran.

Ett exempel; De människor som spelar dataspel och sedan streamar dem på nätet så att andra kan se? Hur tror du att de tjänar pengar?

TotalBiscuit är en av dem. Han har en halv miljon följare på Twitch. När du besöker hans kanal, så kommer du att hitta en knapp till höger med texten ”prenumerera för 4,99 dollar per månad”.

2) Individuella mediehus – skiftet från läsning till att göra
Som när ett yogamagasin ändrar inriktning till att bli en träningskanal för yoga eller hur affärstidningar förvandlas till en databas för en specifik industri. (Exempel: ArtStation).

3) Från allmänt till high-end
Det gamla fokuset på att bara föra en liten bit av allt är på väg bort. Med detta misslyckas mediehus i vår digitala värld på grund av max-överflöd. Så, för att vinna i framtiden, behöver vi ta flera steg upp. (Exempel: The Wirecutter/The Sweethomes)

4) Reklam som kräver mer
Vi ser varumärken gå från traditionell media till Facebook och Google för räckvidd. Å andra sidan krävs fler annonsalternativ med högre relevans. Hur många mediehus har du hört säga att de ”vinner med hjälp av programmatic” under 2016? Varumärken betalar massor av pengar till ett annonsnätverk som sedan ska ”ta hand om allt för dem”. Men denna relation fungerar ju bara om varumärken får det värde de behöver per visning, och om de platser där de syns speglar den bild de vill ge av sig själva.

Detta är en kort version av Thomas Baekdals text. Vill du ha fler exempel, analyser och insikter? Då ska du prenumerera på Resumé Insikt Media. Testa kostnadsfritt här eller köp till kampanjpris här.

Övrigt i brevet:

BAKOM RUBRIKERNA:
Bonniers experiment med hjärnvågor – vilka är utmaningarna?
Mediehusen rider på influencersvågen

SVAR FRÅN..
Johanna Öberg, vd Stampen Media

LÄSVÄRT
Mediekonsumtion, Quartz och nyhetsinnovation

VECKANS..
Snap

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.