Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bakslag efter Grouponkampanj

Publicerad: 23 november 2011, 15:00

Ett litet men framgångsrikt bageri i brittiska Reading var nära att gå under genom en reklamkupp av kupongföretaget Groupon, skriver Daily Mail.


Ämnen i artikeln:

Groupon

Gruppköp är oftast mindre kostsamt än annan reklam. Bageriet Need a Cake med ägaren Rachel Brown underskattade effekten av Groupons kampanj, där kunderna fick 75 % rabatt på ett dussin muffins.

Problem uppstod när totalt 8 500 kunder fastnade för erbjudandet. Bageriet har 8 ordinarie anställda, som naturligtvis inte kunde leva upp till efterfrågan på 102 000 muffins.

Resultatet blev en kostnadseffektiv katastrof, då ett 20-tal personer fick hyras in. Personalkostnaderna kombinerat med nedpressade priser orsakade en förlust på 20 kronor per bakverk.

– Nu måste vi alla arbeta hårt för att kompensera oss för den förlust vi har gjort. Vi kommer förstås inte att använda oss av gruppköpskampanjer igen, säger Rachel Brown.

Ämnen i artikeln:

Groupon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.