Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Balettdrömmen krossades – nu ritar hon Andy Warhols skapelse

Publicerad: 11 november 2016, 14:55

Elise Björner.

Foto: Anna Ritsch

Hon fick börja om från noll. För Resumé berättar Elise Björner hur hon gjorde för att hitta ett nytt karriärspår efter en förödande olycka. Nu har hon hittat rätt på magasinet Interview.


Ämnen i artikeln:

BerghsBeckmans

Egentligen var det rätt odramatiskt. Året var 2006 och sommaren började gå mot sitt slut. Livet lekte för balettdansösen Elise Björner som precis hade fått fast anställning på Göteborgsoperan. Hon blickade mot en roll-tät framtid. Tillsammans med kompisarna spenderade hon en av de sista sommardagarna med bad från klipporna vid havet. Hon tog sats och hoppade i.

I mötet med vattenytan uppstod en lätt vridning av ena stortån som orsakade en liten fraktur. Det hade inte behövt vara något större problem om det inte vore för att det dröjde innan hon fick rätt behandling. Det blev nödvändigt med två operationer, men trots kirurgernas ansträngningar drabbades hon av kvarstående smärtproblem som fick stora konsekvenser; hennes liv som dansare var slut.

Elise Björner sitter i ett konferensrum på 110 Greene Street i New York. Sedan ett halvår tillbaka jobbar hon som designer på konst- och kulturmagasinet Interview, som en gång grundades av popkonst-ikonen Andy Warhol. Hon har skakat av sig tanken på en karriär inom baletten, börjat om från noll och lyckats hitta drömjobbet i en helt annan bransch.

Trots att det har gått tio år sedan den där sensommardagen har hon fortfarande ont, varje dag.
– Skadan sitter i nervsystemet så jag känner av den hela tiden. Men det gör inte längre lika ont som förut. Det är viktigt med fysisk träning, men framförallt har meditation hjälpt mycket.

Efter skadan blev Elise Björner tvungen att förändra allt. I vad hon beskriver som sitt livs största kris tvingades hon överge baletten, hennes självklara och enda karriär sedan starten i grundskolan på Kungliga Svenska Balettskolan. Hon hade hunnit med fem professionella år med stora roller på Kungliga Operans Balett i Stockholm och slutligen belönats med en trygg och eftertraktad fast position på motsvarande institution i Göteborg.
– Det är det svåraste jag tagit mig igenom. Jag hade satsat sedan barnsben och det enda jag visste var att jag ville dansa. Men jag är ändå tacksam över de åren jag fick stå på scen, även om det var tråkigt att det behövde sluta på det sättet, så tidigt.

Hur går man vidare efter en sådan händelse?
– En ny väg kommer knappast som något blixtnedslag – utan man får börja leta sig fram och prova. Som tur var hade jag många andra intressen än bara dans. Jag kände rätt tydligt att jag ville stanna kvar inom det kreativa och artistiska, så jag började brett och testade olika konstformer.

Hon studerade konst och konsthantverk på Nyckelviksskolan och gick en kvällskurs i visuell kommunikation på Beckmans, innan hon hittade till Berghs art director-utbildning.

Sakta men säkert smalnade hon av i sina styrkor och intressen.
– På Berghs förstod jag att jag ville jobba med kunder inom konst, kultur och mode – sådant som ligger i linje med mina intressen. Briefar från banker och försäkringsbolag var inte lika inspirerande.

Efter utbildningen frilansade Elise Björner några år som ad och designer i Stockholm. Det var aldrig på tal att göra en karriärplan.
– Jag vill leva i nuet, ta allt pö om pö och låta dörrar stå öppna. Jag vill inte vara inlåst i en plan för min karriär, utan dyker det upp ett jobb eller projekt som ligger i linje med vad jag vill så är jag glad.

– Jag har däremot flera idéer till produkter och tjänster på fickan. I samband med ett inkubatorprogram för designers på Google började jag till exempel utveckla en app för att få upp publiksiffrorna inom scenkonsten. Jag hade gärna genomfört den här idén, men kände att det inte var rätt tajming. Det är väldigt speciellt att vara entreprenör. Just nu passar det mig bättre att ha ett jobb, där jag har struktur, kan samla på mig erfarenhet och utvecklas. Jag sparar idéerna till framtiden.

Det var via kontakter som chansen på Interview dök upp. Tidningens tidigare svenska ad Karl Lindman presenterade Elise Björner för nuvarande ad, som sökte en ny designer. Eftersom mamman är amerikansk har hon själv också medborgarskap i landet.
– Som barn bodde jag några år på olika platser i USA. Jag har länge tänkt att jag vill testa att bo i New York, där man känner i luften att allt kan hända. Och Interview ligger verkligen i linje med mina intressen inom kultur och mode.

"The Crystal Ball of Pop", som tidningen kallas, är känd för dess intima intervjuer med kända artister, konstnärer och kreatörer. Såväl de säregna tillbakalutade texterna som bildspråket är en rest från grundaren Andy Warhol – vars egen intervjustil var pratig och gärna förmedlade känslan av att den tog plats i en taxi eller över en "casual" lunch.

Ikonen delade själv ut tidningen på Manhattans gator när det begav sig.
– Han finns alltid med på något sätt i bakgrunden, i allt man gör. Hans idé med tidningen lever fortfarande kvar, även om fokus har flyttat något mer åt modehållet. Jag har väldigt stor respekt för Andy Warhol och det känns väldigt inspirerande att jobba med, och föra vidare, hans arv.

Det är bara Elise Björner och en person till som gör all design – både layout till tidningen och projekt på marknadsavdelningen.
– Det har varit väldigt intensivt, tempot är högt och jag har fått väldigt mycket ansvar på en gång. Det är väldigt mycket "one man show" – man gör som man själv tycker. I Sverige samarbetar man mer, har en längre kreativ process, och kommer fram till gemensamma slutsatser.

– Sen är det otroligt inspirerande att hela tiden layouta med material som håller så hög klass. Det visuella materialet är fantastiskt att jobba med.

Då måste du också hålla väldigt hög klass med andra ord?
– Det är såklart ett otroligt kvitto att ha fått det här jobbet, säger Elise Björner, skrattar åt frågan och fortsätter därefter enligt jantelagen:

– Jag känner mig faktiskt stolt som svensk. Sverige har överlag bra känsla för design. Om man jämför reklam och design generellt så hittar man mycket som är både högt, lågt och mittemellan i New York, men mer genomgående bra nivå i Stockholm. Jag tror att det finns i vårt kulturarv, vilket har gett ett bra rykte som vi också förtjänar.

Nu i efterhand – kan man säga att skadan också förde med sig något gott?
– Ja, absolut. Nu har det gått så lång tid att jag ibland nästan glömmer att det har hänt. I efterhand kan jag verkligen se det som en fördel, att jag fick chansen att utvecklas och jobba med andra saker. Ibland kan det kännas som att jag har drömt hela danslivet. Som att jag har haft två liv.

Att ha baletten i bagaget har gett stora fördelar i den nya karriären, menar Elise Björner.
– Som dansare måste man vara extremt stark mentalt. Man pressar sig hårt och tränar upp arbetsmoral, uthållighet, disciplin och hög stresströskel. Det var väldigt intensivt, både på det fysiska och psykiska planet. Det har jag nytta av nu.

– Det är fint ändå, att man kan ha flera olika karriärer under livstiden. Senare i livet kanske jag vill göra något helt annat. Men dansen kommer jag alltid att ha med mig.

Elise Björners 5 karriärtips

- Håll koll på varför du gör vad du gör.
- Sök dig till en arbetsplats med bra ledarskap.
- Fyll på med inspiration. Det blir ditt främsta verktyg.
- Skaffa en mentor som tror på dig och förstår dig.
- Bry dig inte för mycket om vad andra tycker om dig.

Fakta / Elise Björner

Ålder: 34. "Det är lustigt, i New York ställer ingen denna fråga."
Bor: Williamsburg i Brooklyn, NY.
Uppvuxen: Stockholm. Familj: Mamma, pappa, bror, systrar och många syskonbarn.
Tjänar: "How can I answer that if you got the nerve to ask me?" Bob Dylan.
Utbildning: Advertising Art Director på Berghs School of Communication.
Karriär i korthet: Dansare på Kungliga Operan och Göteborgsoperan, sedan efter Berghs frilansande AD/Designer på Björner Creative, och nu Designer på Interview Magazine.
Mediavanor: "Främst tidningar (så klart) annars har jag en ny kärlek för podcasts."
Senast lästa bok: "When Things Fall Apart" av Pema Chödrön. En bok om buddistisk filosofi.
Senast sedda film: "Trumpland" av Michael Moore.
Rekommenderar: Meditation och att bli fri från sitt beroende av sociala medier.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

BerghsBeckmans

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.