Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bantad tidning plagiatanklagas

Publicerad: 23 november 2011, 08:30

Amerikanska delstaten Connecticuts största dagstidning Hartford Courant minskade på redaktionens bemanning. Då anklagades tidningen av mindre konkurrenten Journal Inquirer of Manchester för att plagiera deras lokalnyheter.


De två tidningarna har nu förlikats i domstol och Hartford Courant har bett Journal Inquirer om ursäkt och slutat med att planka andras artiklar. Alla detaljer i uppgörelsen har dock inte offentliggjorts.

Historien började för två år sedan när lokaltidningarna noterade att Courant kopierade deras artiklar. Journal Inquirer stämde Courant på 7,5 miljoner dollar.

Plagieringen började precis efter att Courant hade gjort en större personalneddragning. Tidningen ägs av mediejätten Tribune som ställde in betalningarna året innan.

Avslöjandet ledde till hård kritik från amerikanska publicister.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.