Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bäst i Universum

Publicerad: 8 December 2010, 15:33

Undersöknings- och medie­företaget Universum går som tåget. Företagsbarometern och Karriärbarometern är loken som driver en verksamhet som omsätter nära en kvarts miljard och ger en vinst på uppemot 30 miljoner kronor per år.


Ämnen i artikeln:

Universum

truetrue2020-12-10T16:33

Martin Strömqvist är Universums stjärnsäljare. Nu vill han sprida sin säljfilosofi till andra.

Universum är doldisen som genomför ett 40-tal undersökningar bland studenter och företag varje år. Rönen kopplas till 150 medie­produkter. Kritiker menar att kopplingen mellan undersökningarna och medierna är för snäv. Men Universum menar att poängen är just att knyta samman det hela.
– Universum vill vara en brygga mellan studenterna och företagen, säger Cecilia Dahlström, global marknadschef på Universum.

Universum har funnits i 20 år och är verksamt i 28 länder. Tillväxten är stark i USA, Polen, Tyskland, Schweiz och Kina.

Allt började med att Lars-Henrik Friis Molin skapade tidningarna Fri Ekonomi och Fri Teknik. Han inledde även en läsarundersökning bland studenterna, som senare blev Företagsbarometern. Resten är historia:
– Universums undersökningar har i dag 400 000 talanger globalt som rankar vilka arbetsgivare som man allra helst jobbar hos, säger Cecilia Dahlström.

Universum producerar bilagor och andra medieprodukter kopplade till undersökningarna. En av de tyngsta är Framtidsföretagen, som går i Svenska Dagbladet och bygger på Företagsbarometern. Enligt uppgift är Framtids­företagen en av de starkaste bilageprodukterna på den svenska marknaden och omsätter över 10 miljoner kronor per år.

En annan storsäljare är Sveriges Bästa Arbetsgivare, som går i Dagens Industri. Bilagan bygger på undersökningen Karriärbarometern, där yrkesverksamma akademiker rankar nuvarande ­arbetsgivare. Enligt uppgift har Universums svenska medieprodukter marginaler på 65 procent och uppåt.

Kritiska röster menar att Universum styr undersökningarna till att driva säljet på mediesidan:
– Vi köpte Ungdoms­barometern. Så fort vi hade gjort det gled det in på vilka bilagor man hade för att nå en viss målgrupp. De var väldigt säljiga och pushiga. Ungefär som Enirosäljarna, säger en källa.

Cecilia Dahlström hävdar att just Ungdomsbarometern ägs av Cosmos som visserligen är ett dotterbolag till Universum, men helt fristående. Hon vill ändå lägga in en brasklapp:
– År 2003 var Universum inte så lönsamt som företag. Sedan fick vi in en ny vd – Michal Kalinowski. Han har både förändrat organisationen och vårt erbjudande, ­säger Cecilia Dahlström.

En starkt bidragande orsak till Universums framgångar är stjärnsäljaren Martin Strömqvist. Han säljer för i runda slängar 60 miljoner kronor per år, uppemot en fjärdedel av koncernens totala omsättning:
– Jag vill poängtera att jag har ett helt team kring mig som hjälper mig med allt från resebokningar och order­hantering till att skapa­ presentationer av våra ­undersökningar för kunderna­, säger han.

Han har börjat skriva en bok kring sina erfarenheter. Arbetsnamnet är ”Erfarenheter från 15 000 kundbesök”:
– Slutsatsen är man verkligen måste tro på den produkt som man säljer. Sedan har man fått en mun och två öron så det gäller att lyssna, säger Martin Strömqvist.

Han ska även starta företaget Sales Academy tillsammans med Universums grundare Lars-Henrik Friis Molin.
– Jag gick ut Handelshögskolan i Stockholm. I Sverige är det lite fult att sälja jämfört med USA. Så det var väl en del som undrade vad jag höll på med då jag började sälja annonser i stället för att gå till McKinsey. Så vi vill förändra synen på försäljning i Sverige.­ Jag är exempelvis en stark motståndare till säljpsykologi som går ut på att vinna över kunden, säger Martin Strömqvist.

Universum har haft planer på en börsintroduktion, men finanskrisen satte käppar i hjulet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Universum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.