Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Bäst kondis i branschen”

Publicerad: 23 december 2011, 10:36

Anders Sjösten med hockeyskydden på.

Sportfantasten Anders Sjösten, vd på Mediekompaniet, brinner för lokala morgontidningar och ser gärna att personalen tränar på lunchen. – Både jag och kommunikationschefen Richard Peyron älskar idrott och är tävlingsmänniskor, säger Anders Sjösten till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Mediekompaniet bildades i början av 2010 genom en sammanslagning av Dagspress Direkt, Internetsäljarna, Land & Rike AdCenter och Stormarknadspress. Målet var då att bli den viktigaste mediepartnern för svenska annonsörer, men inriktar sig idag på att sälja information kring hur att nå konsumenterna genom mediehusens reklamkanaler.

Anders Sjösten tillträdde som vd vid bildandet och ser hittills positivt på verksamheten.

– Det går bra, vi har en känsla av att vi går bättre än marknaden. Om man summerar året är det en bekräftelse på att satsningen att skapa Mediekompaniet var rätt.

Mycket krut har lagts på att etablera företaget.

– Vi har bara funnits i 1,5 år, så det har handlat mycket om att sätta varumärket Mediekompaniet på kartan. Men i de mätningar vi gjort, ser vi en bekräftelse på att mediebyråer och annonsörer förstår att vi nu erbjuder mer än på pappersfronten.

Han känner sig nöjd med årets försäljning men medger att det finns saker kvar att göra.

– Vi spände bågen hyfsat ordentligt i år och har reviderat vår budget uppåt. Mediekompaniet har levererat över förväntningar, men det finns massor kvar att göra.

Exempelvis kan affärssystemet förbättras för att få fram ett bättre verktyg.

Sjösten menar att produkt- och affärsutveckling är en ren överlevnadsfråga för Mediekompaniet.

– Vi kan inte bara ta hand om växterna i vår egen trädgård, utan måste hela tiden botanisera i mer okänd terräng. Ett sätt kan vara sitta på samma sida av bordet som annonsörerna.

Han säger att företaget måste lägga mer fokus på att öka närvaron hos rätt personer.

– Då kan vi komma högre upp i beslutshierkin hos annonsörer och byråer.  Mediekompaniet blir intressanta genom att skapa kunskap när vi träffar människor, bland annat genom våra analyser och omvärldsbevakningar.

Annonshanteringen lyfts fram som en styrka.

– Jag tycker den fungerar bra, annonsdistribution och produktion är riggad internt. Vi kan då ha koll på materialet, vilket är ett starkt säljargument.

Mediekompaniet omsätter idag cirka 700 miljoner kronor, men Anders Sjösten svarar försiktigt på frågan när miljardstrecket passeras.

– Det har självklart att göra med konjunkturen. Internt pratar vi lite löst om två år, om ingen drar ner rullgardinen på världsmarknaden.

Som främsta konkurrent ser han TV4.

– De har ju tydligt uttalade ambitioner att ta pengar från de lokala morgontidningarna. Sen finns ju även konkurrens från DR, Utomhus och radio. Men vi är landets enda fullskaliga medievaruhus, ingen annan kan mäta sig med oss.

Mediekompaniet säger sig brinna för de lokala morgontidningarna, något Sjösten gärna lyfter fram. Han säger sig inte vara orolig över lokaltidningarnas ställning på marknaden.

– Jag tycker att det som skrivs om print är överdrivet. Faktum är att lokalpressen är starka varumärken, vilket gör att papperstidningen kan fortsätta leva. Men kanske måste journalisterna i framtiden bli mer mångfacetterade.

Han försöker hålla sig uppdaterad vad gäller landsortspress, och givetvis de tidningar som ingår i Mediekompaniets arbetsfält.

– Men jag läser Västervikstidningen mest, eftersom jag bodde där en tid.

Förutom perioden i Västervik har han bott i Stockholmstrakten hela livet.

Han har varit i branschen sen 1993, och har bland annat en bakgrund som annonsdirektör på Aftonbladet.

På Mediekompaniet finns en tydlig koppling mellan friskvård och arbete, något som bottnar i ett starkt intresse för idrott och hälsa, gärna med fokus på tävlingsmomentet.

Företaget uppmuntrar personalen att träna och försöker anordna aktiviteter.

Anders Sjösten utesluter inte att Mediekompaniet kan ha bäst kondition i branschen.

– Både jag och kommunikationschefen Richard Peyron älskar idrott och är tävlingsmänniskor.  Det uppstår något speciellt när du tävlar i lag. Att personalen mår bra och är effektiva i både arbete och privatliv är en grundbult. Drivkraften är att friska människor fungerar bra.

Själv lirade han hockey på klubbnivå upp i 30-årsåldern, men spelar nu två gånger i veckan.

– Vi är ett gäng som brukar träffas på Hovet. En hel del mediefolk är med och lirar.

Som ett bevis på framgången i Mediekompaniets friskvårdskoncept vill han lyfta fram framgångarna i Reklamseriens fotbollsfinal.

– Först slog vi ut Expressen i semifinalen, och vann därefter mot Nyheter 24 i finalen. Det var stort.

Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.