Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bäst och sämst på sociala medier

Publicerad: 23 Januari 2015, 08:53

Nyheter24 bäst – Fokus sämst.

Nyheter24 är bäst på sociala medier medan Fokus placerar sig i botten. SVT engagerar mest på Facebook medan ETC lyckas bäst på Twitter, enligt RivalIQ och Eljesters undersökning.


Ämnen i artikeln:

ETCAftonbladetNyheter24SVTFokusExpressen

I dag släpps en ny undersökning kallad Rival Result Index som rankar 15 av Sveriges största mediers arbete i sociala medier. Rankingen baseras på hur stor spridning medierna lyckas få på Facebook, Twitter, Youtube och Instagram. Pluspoäng ges också för närvaro på andra ställen.

Av en möjlig maxpoäng på 40 lyckas Nyheter24 skrapa ihop 32. De är därmed bäst i Sverige på sociala medier, enligt undersökningen. Tvåa kommer DN med 24 poäng och trea Expressen med 23.   I botten hittar vi de båda tidskrifterna Fokus och Filter, med 8 respektive 10 poäng.

På Facebook är det SVT som lyckas bäst med att engagera publiken, följda av ETC och TV4 Nyhetsmorgon. Bäst på Tiwtter under fjolåret var Aftonbladet, men eftersom de körde en kampanj i höstas där följarna skulle favoritmarkera eller retweeta för att svara på frågor, koras istället ETC som vinnare, följda av Metro.

Kriterierna som har bedömts är följande:
1. Social närvaro
2. social publik
3. Totala sociala engagemanget
4. Genomsnittligt engagemang på Twitter
5. Genomsnittligt engagemang på Facebook
6. Genomsnittligt engagemang på Youtube
7. Genomsnittligt engagemang på Instagram
8. Bäst socialt innehåll på de fyra ovanstående plattformarna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.