Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 5 februari 2014, 13:10
Casten Almqvist, vd på TV4.
Foto: Andreas Elgstrand.
Som Resumé tidigare har berättat gör TV4 sitt bästa operativa resultat någonsin, vilket ger att starkt resultat för TV4-Gruppen. Framgångarna stavas stark annonsförsäljning och optimering av rättighets- och kanalportföljen.
”Resultatet berättar vi om i samband med bokslutet, men alla parametrar som leder till ett bra resultat ser bra ut”, sade TV4-gruppens vd i mitten på december förra året.
TV4-gruppens operativa resultat hamnar 648 miljoner kronor i förhållande till 577 miljoner kronor under förra året, vilket är en ökning med 12,3 procent i förhållande till förra året.
Rörelsemarginalen hamnade på 10,6 procent, vilket kan jämföras med 9,8 procent under 2012.
Försäljningen har också slagit rekord.
Nettoomsättningen landar på drygt 6,1 miljarder kronor i förhållande till strax under 5,9 miljarder kronor under 2012.
Här har bland annat ökad annonsförsäljning hos TV4 Play starkt bidragit till resultatet.
TV4-gruppen menar att det innebär att ”den fleråriga negativa marginalutveckling som TV4-Gruppen sett, och som bromsades in under 2012, har vänts.”
Det finns dock smolk i bägaren och det är att Cmore fortfarande går med förlust efter ”stora utmaningar i Danmark och Norge”.
Karl-Johan Byttner